måndag 18 maj 2015

Paranoid

Scroll down for English version:

En liten berättelse från Köpenhamns flygplats är att jag själv precis hade tittat på mitt baggage och tänkt vad krångligt det är att ta sig till toa släpandes på allt detta. Närmsta toan fanns en trappa ner utan hiss eller rulltrappor och jag hade faktiskt inte för mycket packning men det är ändå grejer att släpa på. Men alla säkerhetsföreskrifter på flygplatser får en att tänka på alla möjliga galenskaper.
Tänk om jag lämnar väskan ifrån mig till fel person och han/hon stoppar droger  i den eller något?
Jag hade tänkt ha väskan som endast handbaggage men när jag bokade biljetten till Rom fick jag automatiskt möjlighet att checka in en resväska. Alltså tänkte jag att jag checkar in väskan och har sedan bara min handväska att bära på och kan enkelt gå på toa!

Sedan forsätter paranoian och jag sitter och läser en bok för att vänta på att kunna checka in och en man kommer fram till mig och frågar om jag kan se efter hans väska medan han checkar in sitt övriga baggage! Jag svarar ja, samtidigt som jag tänker varför kan han inte bara ställa ner väskan på sidan om då kan checkar in det andra baggaget? Har han droger eller kanske en bomb i väskan?
Samtidigt som jag för inte så länge sedan önskade lämna ifrån mig min väska även jag.
För fin för att inte titta i mannens väska och för orolig för att ifall det är en bomb i väskan sitter jag och sneglar in i väskan samtidigt som jag sitter på helspänn och spanar efter mannen. Det slår mig att jag inte tittade noga nog på mannen och att jag inte skulle kunna beskriva honom om jag blev tvungen. 5 minuter sa han. Vad har klockan hunnit bli? Jag bestämmer mig för att vänta 5 minuter från och med nu och om mannen inte dykt upp efter det så ska jag ta väskan till någon i personalen på flygplatsen. Efter en stund kommer då mannen tillbaka igen och jag känner genast igen honom och då han tar sin väska tackar han och slänger 2 karameller på min väska.

Hmm, ett nytt problem igen! Vad är det nu då i karamellerna? Kan jag äta dem eller ska jag slänga dem? De ser ut som helt vanliga karameller men hur kan jag veta?

Vilken paranoia, bara för att det finns människor som är oärliga så blir det så att man ifrågasätter om man kan lite på någon överhuvudtaget. Sist och slutligen så gjorde jag den mannen en tjänst och fick ett par karameller för det och det var allt, men det kunde ju ha blivit annorlunda!

A little storie from the Copenhagen airport is that I needed to go to the toalet but thought it would be difficult with my bags. Even though I did not have to much with me I still would have had to go down some stairs and there was no lift or escalator. I thought I could ask someone to watch my bag for me but started wondering what about if I ask the wrong person and he/she puts drogs in my bag? So I deside to wait until the check in be cause even though I planed to travel only with handbags I still have a ticket that allows me to check in one bag and that's what I will do so that I can go to the toalet.

While waiting to check in my bag I'm sitting down reading and a man walks up to me and asks if he can leave his bag with me  for 5 minutes while he checks in his other bags. He has the same dilemma as I traveling alone. But at the same time as I say yes theparanoia stars kicking in! What if it's drogs in the bag ora bomb or something like that? Discreetly I try to look into the half opened bag and at the same time I'm looking around me to see if I can get a glims of the man. I realize I could not discribe the man if I had to and I can't say for how long he has been gone!

I deside to give the man 5 minutes and if he has not comen back by then I will leave the bag to someone working at the airport. After a while he coms back. As soon as I spot him I recognize him and as he takes his bag he says thank you and throws some candy on to my bag. Next problem! Is this just candy or what  is it?

So much trubble just because there are dishonest and murky people in the world. At the end I got some candy for helping a man in need.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar