söndag 19 januari 2014

Excuse

Jag får be om ursäkt för att det inte blivit något bloggas på en månad nu! Tiden räcker inte till men jag jobbar på en sammanfattning från månaden som gått. Men nu har jag lovat ett inlägg idag och då tänkte jag att jag skriver lite tankar bara och börjar med det.

Jag har just sett "Så ska det låta" och jag slås vid varje avsnitt av tanken att detta är en bra säsong. De har haft med åtminstone en Tina Turner låt i varje program och i vissa av programmen har de till och med sjungit fler av hennes låtar.

Min italienska börjar flyta på bättre och bättre, fast det är lite från stund till stund. Ibland är det dock som om jag hade en knut på tungan och får inte ut ett ord på italienska. Min svenska, finska och engelska är jag ganska nöjd med och sedan som fjärde språk skulle jag säga att tyska kommer. Intressant är att det som fattas mest från min italienska är att jag ännu inte har ett tillräckligt ordförråd. Ofta då jag söker ord på italienska så ploppar det upp ord på tyska i huvudet på mig och det har jag ju inte någon nytta av här nere.

På tal om tyska så tittade jag hemma i Finland på en tysk serie "Sturm der Liebe" för att hålla uppe mitt ordförråd. Här i Italien sänds också den serien men dubbad till italienska så nu kan jag kanske få ett bättre ordförråd även på italienska och allt tack vare samma serie här också.

Detta får vara allt för idag. Ha det bra nu ska jag försöka sova. Den senaste veckan har jag varit mycket trött på kvällarna men så fort jag gått och lagt mig får jag inte sömn. Jag ligger och vänder och vrider mig fram och tillbaka i flera timmar. Det är fullmåne just nu och det kan vara en av orsakerna men nu ska jag försöka sova!
Ha det bra! Sov gott alla ni! Nu har jag i alla fall kommit igång med skrivandet så kanske det är lättare att fortsätta nu. Ha det bra alla ni!
God natt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar