fredag 14 juni 2013

Cykeltur!

Man märker att våren och sommaren har kommit till Örebro och vi har haft en period av fint väder. Jag och mina arbetskompisar har pratat om att vi tillsammans ska cykla Hemfjärden runt. Även denna rutt var utmärkt med skyltar så att vi skulle kunna ta oss fram enligt en rutt utan att tappa bort oss.

Cykelskylt

Vi hade tur med vädret. Vi var fyra stycken som kom iväg på denna cykelfärd. Jag hade min mommos gamla cykel och inga växlar alltså, så det blev att trampa på men turligt nog så finns det ett bra rull i backarna. Terrängen var väldigt omväxlande, emellanåt cyklade man kring kohagar eller genom fårhagar. Andra gånger var det asfalt och ibland cyklade man mellan ängar. Hela rutten gick längs med sjön Hjälmaren och den beräknades till cirka 40 kilometer lång.

I början av cykelturen så var det mitt i allt stop. Då höll en bonde på med att föra över kor från en hage till en annan och hade vägen avstängd. Hu, så stora korna och speciellt tjuren såg ut men bonden var inte alls rädd för sina kor och höll dem undan oss så att vi kunde komma över vägen.



Hjälmaren

Syrenerna blommade för fullt och det doftade härligt av dem. Det är härligt att få upptäcka naturen och hur den utvecklas från vår till sommar och så vidare...
Sedan då man cyklat cirka halva resan så är det tydligen obligatoriskt stop för att äta räkmacka och gott var det.
Vi hittade lite efterrätt också. Jag och en arbetskompis delade på en chokladboll och bara så att ni inte funderar kring min fasta och att jag nu efter ska försöka hålla med sötsaker så vill jag bara nämna att cykelturen var en dag innan jag började fasta så då var det tillåtet att äta vad som helst ännu!
Sedan bär färden vidare över till en ö och då får man åka en liten båt eller vad man nu ska kalla det för. I alla fall fick vi skjuts över vattnet och sedan fortsatte cykelturen på en ö.
Lite varstans kan man se djur med sina ungar. En kväll då jag var ut och gå så gick jag förbi en rådjursunge och längre fram samma kväll såg jag en and med en hel skock ungar. Jag tycker naturen är så härlig och Örebro är bra på det viset. Du kan bo mitt i stan men ändå ha naturen väldigt nära dig.
Här cyklar vi bort från ön. På den här bron stod det många fiskare och det såg ut som om några av dem faktiskt fick napp medan vi stod och beundrade utsikten en stund på bron.


Här kan man se bergen i bakgrunden. Det här är egentligen naturen som jag bäst gillar den, vatten och berg har på något sätt en väldigt kraftig påverkan på mig. Jag älskar båda formerna men har samtidigt respekt för båda formerna.
På vägen fanns också en badplats och ni kan ju tänka er att jag förstås badade. Vattnet var härligt och denna gång behövde jag inte ens simma själv utan fick sällskap av en av mina arbetskompisar.
När cykelrundan sedan var över tog jag och en av arbetskompisarna lite förfriskningar på Naturens hus. Som summering på dagen kan man säga att vädret var fint, vi hade ett suveränt gäng och det var en riktigt lyckad dag. 

Dessa utflykter är väldigt trevliga men nu har sommaren kommit och det betyder att den ena efter den andra kommer att gå på semester så nu blir det nog inga mer vandringar under sommaren. Men kanske tills hösten igen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar