söndag 9 februari 2014

Alkoholtillhåll/ Alcohol haunt

Scroll down for English version:

För de flesta av er har jag antagligen berättat om att innan jag kom ner hit så pratade mamman här med mig om att jag inte skulle få dricka alkohol, röka eller flirta med italienska pojkar!
Jag har ju nog fått små, små, pyttesmå mängder vin då och då men nu har jag hittat mitt tillhåll var jag får vin. Inte i mängder då men ett, två glas ibland kanske tre till maten och ibland en lite "efterrätts shot" i form av citrondricka! Detta är inte illa och dessutom är maten enkel men utsökt. Precis så där som Jessica vill ha det!
Eftersom jag blir bjuden på mat den ena gången efter den andra så har det blivit mera acceptabelt att jag hjälper till med veden. Filomena tycker fortfarande inte om det dock och säger till mig att jag kommer att förstöra ryggen. Jag ser dock det hela som vanlig hederlig fysisk träning, billig dessutom men det kan jag nog hålla med om att jag som de senaste åren varit van med att gå på massage ganska regelbundet känner av att jag inte har fortsatt med det här i Italien.
Nå, jag sågar och bär ved i alla fall och jag förbereder det att jag ska åka på semester genom att se till att det finns så mycket som möjligt med sågad ved till Filomena (längst ut i vedlidret och inte längst in så att hon först blir tvungen att klättra längst in och sedan slänga ut ved och lyfta upp det i skottkärran).
Hahahah... samtidigt som jag skrev detta nu så inser jag att detta är sådan här typisk Jessica information som vilken som helst annan "fullt frisk" människa inte ens skulle komma på att tänka på!
Men vad gör inte man för lite regelbunden alkohol! Hahaha... Det låter ju som om jag vore värsta alkoholisten och då ska sanningen så är det nog inte så, men det vet nog ni alla som känner mig också om och därför vågar jag skriva detta!

Förra lördagen så var jag på middag hos Filomena även om familjen var hemma och hade gäster! Jag hade det super och efter middagen såg vi på en italiensk film som typ handlade något om "maffia i Neapel" tror jag!

På söndagen sedan var jag först ut på länk, sågade ved och var en sväng på shopping till shoppingcentret. Köpte dock inte annat än ät och drickbart för jag tyckte att även om det var rea på de flesta ställen så var det ändå lite för dyrt för mig!
Men det som jag köpte var en vinflaska som jag sedan gav till Filomena och som redan är upp drucken! Och gott var det!



I think I have told you erlier that befor I came here to Italy the mother of the family I´m living with told me that she did expect of me that I don´t drink alcohol, don´t smoke and don´t go with Italian boys! Of course they serve wine here but it is in small, small, really small amounts of wine but now I have found my place to get good company and nice amount of wine in the glasses! It´s not like we are drinking lot´s but I at least get two or three glasses as we are eating and sometimes after eating I get a "dessert shot" with taste of citrus. Not bad and the food is simple but teasty, just in a Jessica way!
Because I´ve been treated to lunch and dinner more then once it now is allmost exepted that I´m carrying firewood and help a little here and a little there. But Filomena still don´t like me carrying wood because she is afraid I´ll hurt my back! I though think of it as pure fysical workout, cheap and all but what I realize is that I can feel that I here in Italy don´t get massages as I did at home in Finland and in Sweden for the last couple of years. I can feel that my body would need regular massages.
Well, I saw wood and carry it and I´m getting everything so ready as I can until I´m leaving for my vaccation. I try to make order in the shed so that it is easiest possible for Filomena then when I´m not here!
Hahahaha... at the same time I´m writing this I realize that this probably is this kind of typical "Jessica information" that no other " fully straight in their head" would not even think about shareing. But then again wht don´t you do for some regular alcohol?! Hahahah... This sounds lika I´m addicted but I´m not and I think that I can write this because you my friends who reads this knows my alcohol use!

Last Saturday I was invited to dinner at Filomenas even though the family was at home and had friends over. I had a marvellous time and after the dinner we watch an Italian movie that I think was about "the maffia in Naples".
On Sunday I then went to the shoppingcenter and got a bottle of wine for Filomena and that bottle of wine is now drunken and it was a nice wine! Good for me cause I didn´t really know what I bought! I just looked at the label cause all the text was in Italian on the bottle!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar