måndag 17 februari 2014

Italienska/ Italian

Prövar en liten ny grej här... och skriver all text i ett. Svart text är på svenska, röd på engelska och delen där jag skriver om orden jag lärt mig är i blått!

Trying a new thing here... I´m writing everything in Swedish in black and everything in English in red and the part where I write about the words I´ve learnd is in bleu!

Nu börjar jag komma så långt i min italienska att jag tror mig kunna mer än vad jag egentligen kan. Vet ni vad jag menar? Precis då man egentligen inte kan något fortfarande men då man förstår så pass mycket så att man förstår mycket och då just då slutar man koncentrera sig lika mycket på varje ord och så missar man något viktigt ord och så missförstår man allting... Innan man sedan snappar upp ordet den andra gången och inser att man inte riktigt förstod riktigt rätt!

I start to get far with learning Italian and sometimes I even think I can more then what I actually can.
Just at the time when you think you understand and you stop listening as concentrated as you used to and suddenly one day all your self-esteem goes down to zero because you missunderstand everything. But good enough there comes new and better days!



Jag vet inte om ni tycker att det är intressant men jag tänker i alla fall skriva lite om de ord jag lärt mig på italienska!

I don´t know if you find it interesting but I´m now going to share with you some of the words I´ve learnd!


Bland det första jag lärde mig var:
One of the first phrases I learnd was:

Sono Jessica = Jag är Jessica / I am Jessica


sedan har jag lärt mig ord som:
and after that I have learnd:

Buon giorno!= God dag!/ Good day!
Buona sera= god kväll/ good evening
piccolo/ piccola = Liten (första för maskulina ord och andra för feminina ord) / Small

grande= stor / great or big
Vieni = Kom/ come
mangiare = äta / eat
comprendo = Jag förstår / I understand
abito= jag bor../ I live..
qui= här/ here

aiuto = jag hjälper / I help
io = jag / I
grazie = tack / thank you
vino = vin/ wine
abbastanza = ganska / fairly or quite
molto/molta = mycket / much
bravissimo = mycket bra / very good
pane = bröd / bread
pollo = kyckling / chicken
pesce = fisk / fish
carne = kött / meat
marito = man  / husband
moglio = fru / wife
francobollo = frimärke / stamp
palla = boll
anno = år / year
mese = månad / month
settimana = vecka / week
oggi = idag / today
perché?= varför?/ way?
perché= därför/because

mio = min, mitt / my
parla = prata / talk
morte = död / dead
svedese = svensk / Swedish
finlandese = finsk / Finnish
inglese = engelsk / English
ciao = hej / hello
giù = ner/ down
dopo = efter/ after
dormire = sömn/ sleep
faccio= jag gör/ I do
lavoro= jag jobbar/ I´m working
il cuore = hjärta/ heart
l´infirmiere/a = sjukskötare/ nurse

pioggia = regna / rain
sole = sol / sun
palla = boll/ ball
tanto= mycket/much
aspetta uno bambino= vänta barn/ be pregnant

mi piace= jag tycker om/ I like
mamma= mamma/ mum
papá= pappa/ dad
figlia= dotter/ daughter
figlio= son/ son
fratello= bror/ brother
nonno= morfar och farfar/ grandfather
nonna= mormor och farmor/ grandmother
sorella= syster/sister
zia= moster och faster/ aunt
zio= morbror och farbror/ uncle



Inte illa eller hur? Med tanke på att jag varit i Italien allt som allt cirka 13 veckor!
Jag anser att jag kan ganska mycket ord, mycket fler än jag insett tidigare så nu får det räcka för denna gång och så kanske det någon dag kommer ett helt inlägg på italienska!

Not bad or what do you think? If you consider I´ve only been in Italy for about 13 weeks.
I think I have learnd a lot of words, more then I have realized and this is enough for this time but just maybe therewill come one day when I write a text here completly in Italian!



Lunedi, Martedi, Mercoledi, Giovedi, Venerdi, Sabato och Domenica är veckodagarna. Sen kan jag ju också berätta att jag har lärt mig räkna till 30 på italienska och jag kan även något så när förstå andra tal då andra säger dem och i allmänhet så förstår jag en del när folk talar med mig! Men intressantast är dock att Filomena förstår jag bäst men så vet hon också vilka ord jag något så när kan! Jag klarade till och med den 5:e februari av att förklara att det firades en man hemma i Finland och han har skrivit finska nationalsången och det är därför jag ska baka!
Kan man inte det helt korrekta får man ta till vad man kan för att göra sig förstådd!

Lunedi, Martedi, Mercoledi, Giovedi, Venerdi, Sabato and Domenica is the days of the week and then I can tell you that I also can count to 30 in Italian and I can understand other numbers as well and over all I understand some of the things people down here say to me! But most interresting I think is that I and Filomena understand each other allmost perfectly! I even was able to tell here that home in Finland we celebrate (the 5th of Februrary) Runeberg and he was the man who wrote the words to our national anthem and that was the reason way I was going to bake!
It was long and difficult to explan but Filomena understood me and that is what is most important!



Jag irriterar mig dock på att jag inte kan tillräckligt med ord på italienska. Ord, där har vi ett till! Ord är parole på italienska. Jag kommer på mig själv allt som oftast med att då jag försöker komma på ett ord på italienska så dyker det upp tyska ord i huvudet på mig. Irriterande till en del men lite intressant också eftersom jag tack vare det inser att jag har ett ganska så bra ordförråd på tyska.

I´m still though getting irritated because I can´t enough Italian words. Word, there we though have an other word I can! Word is parole in Italian. Very often I find myself trying to find a word in Italian and I end up with the word in German instead! That must mean I can more German then I thought but it is a little frustrating when you try to talk Italian!

Ett foto på mina Runebergs tårtor! De var omtyckta kan jag säga!
A pic of my Runebergs cakes!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar