måndag 17 februari 2014

Läs och tänk!/ Read and give it a thought!


Scroll down for English version:

Ibland då man mist anar så händer det saker som får livet att stanna upp och kännas tomt och sårbart! Det här är en story om en sådan gång! I min närhet har hänt en fruktansvärd olycka... Ingen jag kände var med men någon jag känner har ändå drabbats och detta för att min vän har en släkting som har drabbats!
Denna fruktansvärda olycka hände för en vecka sedan och var helt onödig men på grund av vårdslöshet,kanske en ungdomlig tro på att livet är evigt eller kanske bara för att man inte alltid tänker efter vad man gör,så hände det otänkbara.

Förra söndagen var det en bilolycka här i närheten! Jag fick berättat för mig att det var fyra människor i ungefär min ålder som var inblandade. Vad jag förstod så två tjejer och två killar och en av tjejerna var då släkt till min vän. Tjejen och hennes kompis kör i sin bil och i samma stund är det en annan bil som kör om en bil (som enligt vad som berättats för mig skedde i en hastighet runt 140km/h). Vad som sedan händer vet jag inte riktigt exakt, om jag har förstått rätt så i samband med denna omkörning så sker en frontalkrock och att i den mötande bilen var min väns släkting och hennes kompis. Det blev en frontalkrock båda bilarna emellan. Två dör omedelbart och två är i koma, man vet inte vilka som är vilka för alla är så förstörda av krocken. Till sist får man veta att alla fyra har dött.
Fyra människor i min ålder på grund av en helt otroligt onödig olycka!

I och för sig så är jag den sortens människa som tror på ödet och att allting har sin mening men samtidigt tror jag också på att man kan påverka sitt öde genom att inte ta onödiga risker! Det är klart att du måste ta risker i livet men inte onödiga, oansvariga risker.
Det händer ju olyckor och dåliga saker hela tiden men det finns en anledning till att jag är lite extra skakad av denna händelse. Jag har nu i några veckors tid gått och sett framför mig en bilkrock och jag har känt en viss oro. Jag har varit orolig för att något ska hända till och med haft en känsla av att någon kommer att dö. Detta kan ju vara en helt oberoende grej och inbillning och att min hjärna nu bara kopplar samman dessa grejer men samtidigt så känns det ändå väldigt kusligt!

Jag vill bara tillägga här för alla som även har facebook att även om jag är skakad av denna händelse så har jag, ja druckit lite vin till maten och jag kan underhålla mig själv och andra med det faktum att jag fick en konjak efter maten!
Man kan ta livets tråkiga händelse med stort allvar men ändå välja att plocka ljuspunkterna andra delar av livet erbjuder en istället för att gräva ner sig i tråkigheterna allt för långa stunder åt gången och det är min vän jag har umgåtts med och vi har prata om det som hänt men förhoppningsvis har min närvaro fått min vän att tänka på annat också. Med gårdagens middag tror jag mig i alla fall ha gett en kort stunds glädje! Förutom då jag insisterade på att det var jag som skulle betala för det som handlats eftersom det ju var jag som skulle bjuda på mat! Då tyckte hon nog bara att jag var jobbig.

Men det viktigaste med varför jag skriver detta är att jag vill säga till oss alla! Lev våra liv, låt inget stoppa oss, ta risker men ta inga dumdristiga risker... Och även om du på riktigt har bråttom så ha inte för bråttom. De där sekunderna/minuterna som du tror dig kunna spara kanske aldrig kommer!
Tyck om er själva och tyck om andra! Gör gott! Både för er själv och för andra!
Älska livet! Känn livet! Ta dig igenom motgångarna för just ditt liv är värt att levas fullt ut!




Sometimes when you least expect it things happens that get you to stop for a while and you feel how vulnerable your life is! This is a story about one time like that!
A week ago a relative of a friend was in an accident...
This terrible accident happened a week ago and as most accidents this was so unnecessary and just because we think we will live forever and because we don´t think about what we are doing!

Last Sunday there was an car accident close to here. I was told four people my age were involved in the accident. Two girls and two boys and one of the girls was related to my friend! A car is doing an overtaking (in 140km/hour) and runs right in to my friends relativs car, that is coming the opposite way. It was a head-on collision and all four young people where badly crushed. Two died right away and two where in coma and leater they two died aswell.
Four young people died because of such an unnecessary accident!

I´m in a way a person who believe in destiny and that everything that happens, happens for a reason. This sounds a lot like a cliche but I hope all you who read this and at the same time knows me, I hope that you know what I mean.
At the same time I think that you also get a possibility to influence your destiny but at the same time I think it´s stupid to challange destiny or should I say it is unnecessary to challange destiny in an irresponsible way.

It happens accidents all the time so why get so upset about this accident? I know that this probably just is a coincidence but for the last couple of weeks I´ve been seeing a car accident in my head and  I´ve felt an odd feeling. I have been feeling that something is going to happen and I´ve been having a feeling of that someone is going to die.
This don´t have to mean anything and it can just be that my mind is putting two and two together and that there is nothing at all but this feeling keep coming back and it feels creepy.

Here I just want to ad to all that are my friends also on facebook that even though it might seem odd me writing about having dinner and drinking wine and that I´ve been enjoying myself at the same time I´m writing this story about having a creepy feeling. To all of you I want to tell that the person I been spending time with is the person I know in this story so I think I´ve done something good by keaping my friend company and I think I made a difference most of the time... not though when I insisted on paying for the dinner because of that I had promised to cook the dinner and just because my friend insisted on paying in the super market didn´t mean I would not pay when we came home!

But the most important thing with why I´m writing this is that I want to remind us all to live our life, don´t let anything stop us, take chances but not rash risks... And even though you are in a hurry don´t rush to much! Those seconds/minutes you are trying to save might not come at all!
Like yourselves and others! Do good things, both for you and for others!
Love life! Feel life! Get through misfortune because your life is wort living fully!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar