onsdag 23 april 2014

Påsk

Jaha... Då har man snart firat en hel påsk nästan utan påsk ägg men i alla fall utan memma. Ett väldigt stort påsk ägg fick jag i alla fall och en pastill ask.

Här i Italien så firas nog påsk väldigt annorlunda än vad jag är van vid hemma i Norden. Inga påskhäxor, inte allt för många påskägg men de man får är väldigt stora!
Här verkar inte finnas allt för många påskharar, en del men definitivt inte alla påskpyntar men det är inte mycket. Men jag såg i alla fall till att pojkarna fick blåsa ägg idag och sedan måla äggen så jag har framfört min tradition även till dessa två pojkar.

Någon kunde inte hålla sig från att börja äta innan hon fotade! :)






Nej här i Italien verkar påsken mest handla om Jesu lidande och död och uppståndelse men så är väl det också varför man egentligen firar påsk. Undrar egentligen varifrån alla påskägg och häxor kommer ifrån. Är det en hednisk tradition som man har fortsatt med i kombination med den kristna påsken? Här har inte firats så mycket förrän på söndag och måndag men barnen har haft påskledigt sedan torsdagen och är lediga ännu på tisdagen så för mig har det inte varit många stunder ledigt. Tur så gillar jag att vara med pojkarna men det blir nog en hel del tjafs under dagarna eftersom de inte alltid lyssnar på mig och de mer eller mindre alltid vill ha mig med som lekkompis eller att jag bara ska finnas där. Igår hann jag bara säga att de ska se efter hur de sparkar bollen och nästan i samma stund så sparkade den yngre pojken bollen rakt upp i en utelampa och glaset gick sönder och det blev gråt och skrik!
Så inte är det ledigt i alla fall. Och idag har jag utsatts för det ultimata eldprovet! Mamman hade bestämt sig för att bjuda hem båda pojkarnas klasser med mammor och lärare. Alla kom inte men här har idag varit runt 20-30 barn, kanske till och med mera och 24 vuxna i alla fall. Jag är egentligen helt slut och huvudet värker efter att ha försökt hänga med på italienska hela dagen...

Men lite stolt kan jag kanske ändå känna mig för den äldre pojkens lärare lär ha sagt att pojken har gjort stora framsteg de senaste månaderna i skolan... och visst har han säkert också mognat men han har nog haft nytta av reglerna och en fast hand... för jag har ju också sett att han har förändrats under den tid jag varit här...
Synd att jag inte kan bättre italienska för de pratade barnuppfostran och jag som då inte har egna barn är ju expert på området! ;)
Eller kanske mera rätt sagt så har jag i alla fall en massa åsikter och professionellt har jag i alla fall hittills ganska bra lyckats med barnuppfostring och sånt och då jag ser på den äldre av mina yngre bröder så tror jag nog att jag även med egna barn skulle klara av att hålla ganska bra på de regler och funderingar jag har nu med andras barn. Jag har inte hittills sagt det till honom men kanske han eller någon annan läser detta så att han får veta att jag tycker att han är duktig!
Kram till min bror! (detta gillar han nog egentligen inte men det struntar jag lite i just nu...)


Sedan ännu lite påsk så vill jag ännu nämna att jag såg filmen Ben Hur tillsammans med Filomena. Det är väl så påsk och italiensk som det kan bli, när dessutom filmen är dubbad till italienska.

Kallt har vi också haft här förutom igår och idag då det har varit riktigt skönt ute, fast det nu i skrivandes stund igen regnar. Men efter massintag av sol i Thailand och en del fina dagar här i solen så har jag faktiskt en gång för alla fått lite färg!



Den osminkade trötta, men ändå leende jag!
Detta bara för att ni ska få se att jag har betydligt mera färg än vad jag brukar ha!

Imorgon är det tillbaka till vardagen med skola och basketträning.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar