söndag 20 april 2014

Poliskontakt/ Contact with the Police

Scroll down for English version:

Nu måste jag bli bättre på att uppdatera vad som händer i mitt liv. Annars är det ju helt onödigt att ha denna blogg! I alla fall så är det som jag skrivit tidigare mycket som händer just nu!

En sak som jag nog glömt att nämna för alla som jag pratat med och som jag inte heller hunnit skriva här är att redan för en tid sedan så blev jag stoppad av polisen här i Italien. Redan då man blir stoppad hemma i Finland så känner man ju hjärtat i halsgropen så ni kan tänka er att det slog lite extra i bröstkorgen här nere i Italien. Polismannen var dock en mycket trevlig man och han ville se mitt körkort som jag visade och samtidigt så grävde jag fram alla papper som jag kunde hitta i handskfacket. Men det visade sig att de inte var intresserade av några papper, tittade bara på mitt körkort och tog upp registernumret på bilen och frågade mig om vad jag gjorde i Italien och lite sådant.

Jag hade som tur var pratat med Filomena om att det var dags att betala sina bilförsäkringar och eftersom poliserna stod där och stoppade så gott som alla bilar som körde förbi så antog jag att det kunde vara så att de kollade att man hade sin bil försäkrad.

Det poliserna var mest intresserade av var att mitt körkort är i kraft fram till år 2052 eller något sådant. I Italien och i och för sig förövrigt i Europa så är det ju nog så att körkorten är i kraft i 10 år och så är det nu för tiden i Finland också men så var det inte på min tid och hittills har jag inte haft någon orsak att förnya mitt körkort så tills vidare kör jag på med mitt "gamla" körkort!
I alla fall kunde jag sedan, lite skakig men mycket nöjd åka iväg hem igen.

I alla fall så var jag också denna vecka i kontakt med polisen i samband med att jag var ute i trafiken. Jag körde pojkarna till privatlektion i italienska och efter det skulle vi vidare till basket träning och jag hamnade på fel väg, tog av vägen så att jag visste att jag hade kommit lite för långt men ändå var i rätt stad och inte allt för långt ifrån vart jag ville. Jag började köra tillbaka inne i stan men en massa enkelriktade vägar gjorde att jag körde runt och runt utan att egentligen komma någon vart. Efter en stund såg jag en polisbil så jag stannade och med hjälp av den äldre pojken förklarade vi vart vi ville. Polisen tittade i sin telefon efter adressen och samtidigt tänkte jag att jag bara använder GPS:en så att jag kommer hem. Nå poliserna var så hjälpsamma och sa att jag skulle köra efter dem så jag gjorde det och mitt i allt stannar de och säger att skolan finns där uppe på ännu en enkelriktad väg. Både jag och pojkarna vet att detta inte är rätt skola, om det sedan finns fler skolor med samma namn så vet jag inte men jag tackar snällt och låter polisbilen köra iväg, sätter igång GPS:en för att hitta hem.
Jag tänkte att det viktigaste är ändå att komma hem, tidigare försökte jag ännu hitta till stället där baren tränar basket. Pojkarna tror att vi aldrig ska hitta hem igen men jag säger till dem att ta det lugnt och efter några svängar så känner den äldre pojken igen sig och vips är vi vid pojkarnas skola och där alldeles i närheten tränar de också basket. Vi är dock en halv timme försenade och den äldre pojken vill inte gå in för sent så vi bestämmer oss för att åka hem igen. Men vi fick i alla fall vara med om ett litet äventyr och jag visste ju i alla fall nästan var jag var!

Nu finns det kanske ni som undrar varför jag inte använde GPS:en tidigare och till er kan jag säga ren och skär optimism (även om jag vet att jag har uruselt lokalsinne) och för att jag inte vet adressen till skolan varit vi skulle och dessutom går GPS:en på italienska... Men hem vet man ju alltid vart är, eller hur!?




I have to get better on updateing this blogg or otherwise I just as well can stop writing all in all. As I have written erlier though there is a lot happening in my life right now.

Something that I haven´t told almost anyone is that a couple of weeks ago I was stoped by the police. They just wanted to see my driving licence but as always I got nervous. They just wanted to check the cars insurance and they looked at my driving licence and what they thought was most interresting was the expire date. I haven´t had a reason to change my drivings licence and I am old enough to have gotten my licence before you only could get them for ten years at a time.
The Police was stopping allmost every car because it´s time to get your car insurance up dated. Car insurances are pritty expensive because of the way Italians drive!
Everything was okay and I got to drive away without any problems.

This week I again got in contact with the Police. I drove a different way from what I am used to, to get to the boys basket practice and I did not really find the way. I know where I wanted to go but a lot of one way streets made it difficult and at one point I saw a Police car and stoped to ask him if he could help me! The Police men where so nice that they told me to drive after them and they`d show the way but much help that was when they showed me to the wrong place anyway. I started the navigator (and berfor someone think´s typicaly a woman. I want to say that I didn´t know the address to where the boys practice Basket but at this time I had given up on finding my way there and just coordinated the way back to Pontecagnano. I started driving and not more then 5-10 minutes I and we where at the school but the older boy did not want to go in cause we where late so we continued driving and found our way home.

We had a little adventure but we found our way home!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar