onsdag 26 september 2012

Cellprovtagning.

Jag vill nu meddela er läsare att ni får tänka på att jag är barnmorska och att vissa saker då inte blir lika "tabu" som de i vanliga fall kanske kan vara!
Vill nu bara säga till alla känsliga läsare att ni kanske kan komma att tycka att detta är lite olämpligt, men samtidigt så är det en viktig del för oss kvinnor och jag anser att allt kvinnligt är intressant att diskutera.
Kanske därför jag gjort det yrkesval jag gjort?

Men i alla fall så fick jag kallelse hem gällande cellprovtagning på min vårdcentral. Jag kom iväg, lite orolig! Provtagningar är ju aldrig speciellt trevliga men barnmorskan på vårdcentralen var trevlig och det var inga problem med provtagning och så, men intressant var ju än en gång hur liten världen kan vara!

Jag kommer då till vårdcentralen och barnmorskan kommenterar att jag är nyinflyttad! Jag svarar så klart ja och så berättar jag min story om att jag flyttat till Örebro på grund av jobb och att jag också arbetar som barnmorska. Allt slutar med att hon konstaterar att hon nog känner igen mitt namn från barnmorske kretsarna. Hon ber mig hälsa till mina kolleger i samma väva som jag står och klär på mig så slår mig tanken att hädanefter då jag via arbetet har kontakt med denna barnmorska så kommer jag varje gång att tänka på detta tillfälle och samma gäller antagligen henne. Alltså hädanefter, vad som än händer så kommer alltid vårt första möte att vara grunden för all framtida kontakt! Hahaha... så kan livet vara. Men det bjuder jag på och det är ju varken mer eller mindre än våra jobb som det gäller! Men lite komiskt kan jag då ändå tycka!

En annan sak som jag kom att tänka på under mitt besök i samband med cellprovtagningen! Barnmorskan frågade angående när jag hade min senaste mens och jag visste ju att den frågan skulle komma och jag hade förberett mig på den och ändå kunde jag med säkerhet inte säga när det var. Jag vet bara att den är regelbunden och jag känner på min kropp när det är ägglossning och när det är dags för mens och så... Jag behöver ingen kalender till det. Jag brukar nog då och då hålla koll och skriva upp men just nu känns det lite onödigt, eftersom den är regelbunden... men kanske jag bör skärpa mig!
Det skulle kunna vara intressant att veta om kvinnor verkligen håller koll på sin mens och så... Det finns säkert en hel del som gör det grundligt, andra som inte har någon koll och så en stor grå massa som är lite som jag och har si så där lite grann koll!

Det har varit en lång paus i mitt bloggande men det har hänt en hel del saker den senaste veckan så alla ni som väntat på inlägg! Ni har inte väntat förgäves... Det kommer mera och snart!

Ha det så bra!
Kram

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar