onsdag 3 oktober 2012

Ordleken och Finlands visit!

Tänk att samma sak kan vara olika beroende på hur man ser på det!
Jag till exempel. Då jag är här i Sverige så är jag ju så klart "finskan" medan då jag åker hem till Finland blir jag mitt i allt "svenskan".
Då jag åker hem så tar jag Finlandsfärjan medan då jag återvänder till Sverige så åker jag Sverige båten.

Jag var en sväng till Finland förra helgen. Det var väldigt skönt att kunna prata utan att tänka efter. Jag menar att man får säga "vessan", dynan, tutten, sjukt och så vidare.
Klockan är kvart före och inte 15 i. Intressant dock hur mycket som skiljer mellan den Finlands svenska svenskan och den Svenska svenskan och att sedan också förstå dialekterna. Min hemma dialekt och sedan denna Örebros dialekt, men jag tycker det är fantastiskt då man kan vara sig själv och då man blandar ihop allting som är så olika. Ibland blir jag bara lite orolig gällande att människor ska förstå mig. Men jag tror nog att de flesta hittills förstått mig och jag hoppas att folk säger till om de inte förstår vad jag säger.

Tydligen pratar man inte om att byka i Sverige heller. Byka, alltså tvätta byke.. Ja, jag vet inte riktigt vad annat än byka jag ska säga. Det är ju så självklart för mig men kanske ändå inte.
Putsa är tydligen också ett ord som man inte direkt använder i Örebro trakten.

Jag blir kanske lite tjatig gällande dessa olikheter kring ord men jag tycker det är härligt.

Någonting annat som jag också tycker är intressant är att då man bor bortta "hemifrån" blir alla så glada att se en. När man träffar på någon man inte sett på länge så får man höra "vad roligt att se dig, det var länge sen!" då jag ännu bodde kvar i Ekenäs upplevde jag ibland att folk förväntade sig att man skulle komma förbi mycket oftare. Jag känner ju inte precis lite folk hemma och jag har alltid försökt hålla kontakt med var och en så just nu känns det underbart att folk uppskattar att se en och inte ger en dåligt samvete för att man inte besöker tillräckligt ofta. Sedan blir det ju inte så många man hinner träffa på de korta visiterna hemma men jag får ta och passa på och träffa olika människor olika gånger då jag är hemma.

Detta inlägg blir nu lite efter i tiden. Jag var hemma i Finland för över en vecka sedan men denna gång jag var hem så passa jag på att kombinera ihop det så att jag hann med att gå en dag på Ekenäs höstmarknad. Det var suveränt! Marknaden i sig var kanske inte så intressant. Allting var som det för det mesta har varit och det mest härliga var att som vanligt så träffade man ju så många människor. Det var ypperligt att på ett och samma ställe träffa på massor av bekanta och inte själv behöva springa runt till höger och vänster. Så tills nästa gång jag åker hem har jag planerat att sätta stor annons i lokaltidningen Västra Nyland och boka en lokal och så får alla som vill träffa mig komma dit! Haha.. ganska bra va? Ett annat förslag är att jag ska försöka få ledigt cirka en vecka så att jag kan åka hem och jobba lite så att jag kan träffa arbetskamraterna på jobbet och de övriga andra tider!
Galet jag vet! Men sådan är jag.

Förutom höstmarknaden blev det bastu, som jag kallar för svensk bastu! Bastu ugnen fungerade helt enkelt inte! Så det blev en ganska så kall bastu! Lördagen blev det sedan dags att gå på dop i Pojo kyrka. Första gången jag varit Pojo kyrka. En trevlig liten kyrka och efter dopet blev det kaffe hemma hos den lilla prinsessans mormor.
Söndagen regnade bort, så det regnade och jag cyklade runt för att hälsa på lite flera vänner och bekant och sedan blev det en kort visit i Åbo också och så blev det att åka hem till Sverige igen.

Gammal information som sagt men här har varit mycket att göra och den lediga tid jag haft har jag inte gjort så mycket, mest latat mig och så har dessutom datorn strulat så att jag i ett skede trodde att jag hade raderat hela den här texten och då bestämde jag mig för att stunta i detta inlägg och hela bloggandet... Men nu såg jag att texten till en del åtminstone fanns kvar så nu blev det lite skrivet än en gång!
Ha det bra!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar