måndag 27 maj 2013

Ett års jubileum!

Nu i slutet av maj är det ett års jubileum sedan jag flyttade till Örebro. Jag kommer inte ihåg exakt datum men jag vet att helgen efter att jag hade flyttat hit till Örebro så vann Loreen Eurovisionen med Euphoria och på söndagen var det morsdag. Nu i år har det varit Eurovision här i Sverige men då var jag hemma i Finland över helgen och igår var det då igen morsdag här i Sverige.
I Finland är morsdagen alltid andra söndagen i maj men här i Sverige är morsdagen alltid sista söndagen i maj och några andra utländska arbetskompisar har berättat att i deras hemland firas morsdag den första söndagen i maj. Varför göra det enkelt när man kan göra det svårt?!

I alla fall så ringde jag hem till Finland får två veckoslut sedan och pratade med mamma och mommo och nu i går hade jag tänkt att jag skulle höra av mig till min släkting här i Stockholm men jag har jobbat hela helgen och igår kväll jobbade jag kvällstur så jag glömde helt bort att ringa. Personen jag ska ringa idag istället är inte mor eller så till mig men hon är min farmors syster och hon är lite av en extra farmor till mig.

Igår överraskade jag dock mina arbetskompisar med en liten gåva bland annat för att jag så ofta får höra att jag är så ung och att många av mina arbetskompisar är så pass gamla att de kunde vara min mamma, bland annat för att jag ville tacka dem för detta ett år nu och speciellt för att de varit så härliga mot mig hela tiden som jag varit här i Örebro.
Från början fick jag tanken att jag skulle hitta på något till de andra eftersom jag faktiskt var den enda som jobbade igår som inte hade egna barn.

Några av er hemma i Finland vet antagligen om att jag då och då brukar pyssla lite och en gäng fick jag vara "stand in" för en kompis på en kurs med luffarslöjd och där lärde jag mig laga blomdekorationer a la Jessica. Dessa blomdekorationer är det väl speciellt arbetskompisar hemma i Finland som har fått men finns det andra som är intresserade så kan vi nog fixa något någon gång. Jag pysslar ju gärna men det blir ofta väldigt långa pauser och sedan börjar jag på något nytt och allt annat blir halvfärdigt. Eller så kommer jag också på i sista stund att jag ska göra något till någon och så får jag sitta vaken halva natten, så också denna gång!
Men slutresultatet blev i alla fall bra och här är en bild på min blomsterdekoration!

Av någon orsak blev nu bilden upp och ner och jag vet inte/ bryr mig inte om hur jag ska göra för att svänga den så varsågoda och föreställ bilden upp och ner eller så kan ni vända på dator eller svänga huvudet neråt.

Alla mina arbetskompisar blev så glada och det är just det som är det roliga. Det var det som gjorde att jag ville överraska dem. Jag fick egentligen ut lika mycket som dom kanske till och med mera för den glädje min lilla gest spred med sig så blev jag minst lika glad som mina arbetskompisar.

Å, dessa härliga människor gör det ännu mera svårt för mig att acceptera tanken på att jag inte ska fortsätta jobba med dem efter sommaren. Men det är livet och vad kan man göra annat än att acceptera och fundera vidare på vad jag sedan ska hitta på. Jag har ju i och för sig vilka möjligheter som helst så få nu se vad som händer om tre månader!

Medan jag suttit och skrivit detta inlägg så har jag samtidigt lyssnat på Spotify och mitt i allt spelas denna låt, som fick mig på så gått humör så nu delar jag den med er alla!

Tomas Ledin med Gilla läget!

Sedan vill jag ännu dela med mig lite av vyer i Örebro. Häromkvällen när jag cyklade hem från jobbet så passade jag på att fota månen. Den var så fin!




Sedan lite vyer från mitt fönster. Just nu är det så grönt och fint. Man skulle inte kunna tro att jag bor så gott som mitt i centrum. Jag kan nog inte bo mycket mera centralt.






De två följande fotona visar på då jag och en arbetskompis jobbade sista arbetspasset tillsammans. Min arbetskompis sa upp sig och det tycker jag är synd men vi har lovat hålla kontakten så det är i alla fall det viktigaste. Hon lagade pajerna och jag hade med mig sallad och så var det dessutom fredag så en annan kollega hade med sig fredagsfika innehållande fruktsallad, glass och chokladsås.
Det blev alltså en riktig kalas fredag!


Det var det för denna gång... Nu ska jag komma ut på en promenad och sedan ska jag försöka boka in en massage! Ha det bra igen en gång alla ni! Hoppas att ni får en trevlig vecka!

2 kommentarer:

  1. Vad glad jag blev av det här inlägget. Det är så fint med dina kollegor och det är så DU att vilja pyssla lite för att visa din uppkattning! <3 :) Å wow vilken fin månbild!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Å, Heidi, jo jag har det bra här med super härliga arbetskompisar men så sen som igår tänkte jag på dig och på att det var länge sedan vi hörts av... men här är fullt upp så jag får nog tiden att gå! ;)

      Radera