måndag 27 maj 2013

Jesus Christ Superstar och kryssning



Detta inlägg borde egentligen ha skrivits redan för flera veckor sedan. Första helgen i maj fick jag besök av två kompisar från Finland. Jag mötte upp dem i Stockholm för lite shopping. Sedan blev det dags för lunch nere på söder (vad restaurangen heter kommer jag inte ihåg men jag förevigade i alla fall hamburgertallriken. Ett litet roligt minne från denna lunch var då jag tog ketchup på tallriken så frågar min kompis Heidi " Sedan när jag börjat äta ketchup?"
Det är nämligen så att förr i tiden åt jag aldrig ketchup men nu har jag nog från och till till "franskisar/pommes" börjat äta ketchup men inte till så mycket mera än så.

 

Efter lunchen han vi ännu med vårens första lösglass och sedan blev det dags för musikal. Jesus Christ Superstar med Ola Salo som Jesus. Ola Salo var den egentliga orsaken till att jag från brjan kom på tanken att lura hit Lotta och Heidi. Detta då för att alltid då jag ser eller hör något om Ola Salo så vandrar mina tankar vidare till Lotta som jag åtminstone när vi var lite yngre upplevde som ett stort fan av Ola Salo (inte då kanske riktigt i klass med mig och Tina Turner men ditåt kanske).

Göta Lejon, Jesus Christ Superstar med Ola Salo som Jesus!
Själva musikalen var bra, flera svenska skådespelare som man kände igen bland annat Anna Sahlin som då sjunger men som jag känner bäst från Astrid Lindgrens "Alla vi barn i Bullerbyn". Det finns en baktanke med varför jag nu nämner Anna Sahlin och det är för att senast jag var hem till Finland var jag tvungen att flyga för att få tid att göra det jag skulle göra i Finland och sedan hinna hem hit igen i tid till jobbet. På flyget hem från Helsingfors tror jag i alla fall att jag endast satt ett säte ifrån Anna Sahlin, men som vanligt så är jag inte helt säker gällande sådana här saker.
Detta var då en lite parentes, nu tillbaka till musikalen.

Musikalen var bra. Jag var lite rädd för att den skulle bli för tung men det gick väldigt fort och mitt i allt var den bara slut. Det var inte allt för lätt att hänga med i handlingen men det gick tack vare att man kan lite Kristendomens historia.

Efter musikalen blev det en cider på stan och sedan började vi ta oss ner mot viking line terminalen för att åka på kryssning eller ja, jag skulle på kryssning och Heidi och Lotta skulle åka hem.
Lite vyer från Stockholm.
På båten träffade jag också på en annan kompis hemifrån. Jenny och hennes syster Lina. Det var länge sedan och det var roligt att träffa henne. På båten blev det sedan buffe, vilken jag måste säga att jag för första gången var lite besviken över. Det blev inte en bra känsla efter den matstunden men som tur var så var vi tre tjejer och fixade till stämningen med att njuta av Aretha Franklin sånger och varsin Strawberry Margarita.

På tillbaka vägen sov jag sedan ut ordentligt och på eftermiddagen blev det dags för bastu och bubbelbad, vilket var härligt.

Då så det var ett inlägg till det. Jag har just nu så många idéer kring olika teman jag skulle kunna skriva om. Rubrikerna tar inte länge att komma på men sedan att skriva ner innehållet till varje inlägg så tar tiden liksom slut men även om ni får veta vad jag sysslar med först efteråt så får ni ju ändå läsa om vad jag sysslar med!

Ha det bra alla ni!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar