söndag 19 maj 2013

Sjundeå Cup


Då var det dags för årets stora handbolls happening, Sjundeå cup. Nu i helgen var det Sjundeå cup och jag kunde ju förstås inte hålla mig borta därifrån.  Det kunde ju ha räckt med att åka dit och se på handbollsmatcher och träffa så gott som hela handbolls Finland men nej, inte för mig. Jag fick möjligheten att vara med och spela i Karis Cykelcentrals lag tillsammans med ett gäng tjejer som inte heller spelar handboll mera. Vi får tacka Karis Cykelcentral som ställde upp som sponsor.
Vi var två målvakter och åtminstone 5 linjespelare och allt som allt så var vi 9 spelare.  Detta betydde att jag också fick spela på plan som utespelare och jag som ändå har tränat och sprungit en hel del de senaste månaderna hade knappt någon nytta av det. Rusher borde jag istället ha tränat på. Första matchen var en pest. Det var som att springa rakt in i väggen och jag var helt slut men sedan återhämtade kroppen sig och jag orkade bättre. Jag var dock tyvärr inte tillräckligt snabb men vad kan man göra mer än att försöka sitt bästa. Inga mål gjorde jag heller men nog ett par målgivande passningar (synd bara att man inte får poäng för assist i handboll).

Tack till Karis Cykelcentral som fungerade som sponsor för vårt lag!
Första matchen vi spelade var då som sagt en pest och det var ordentligt tungt men jag gjorde lite fintar och så och en fint åtminstone fungerade helt ok! Jag fintade förbi en spelare, tyvärr var det några andra spelare som han i vägen för mig så det blev inget mål! Målvakten i motståndarlaget ropar dock: " maailman hitain pelaja ei voi päästä ohi!"
Översatt till svenska skulle det bli värdens långsammaste spelare kan inte få komma förbi! Inte precis den titeln man vill ha men man får väl ta det för denna gång och sant är det nog för långsam är jag!

Roligt var det i alla fall och många härliga vänner träffade jag. Vädret var bra, inte solklart men inget regn i alla fall och även om det var molnigt hela lördagen så märkte jag då jag kom hem att jag fått färg i ansiktet.  Jag märkte också några andra kroppsliga tecken på att man hade varit på Sjundeå cup. Det var så dåligt att efter cirka 45 minuters bilresa hem från Sjundeå till Ekenäs visade sig inte vara så bra! Jag kunde knappt ta mig ur bilen och sedan skulle jag tre trappor upp, första trappan fick jag ta ett trappsteg i taget men sedan gick det bättre. Ont har jag dock ännu och det är jobbigast då jag ska komma igång från att ha suttit ner. Det knakar i knän och höfter så även i axeln och på detta värker musklerna lite varstans i kroppen.

Jag har redan länge sagt att jag kommer knappast att gå när jag fyller 40 år och så känns det faktiskt just nu. Jag vagga runt som en anka, haltar på och stönar och stånkar redan nu så risken finns!

En ny handboll blev inhandlad och så blev det lite smaskig grillkorv som alltid hör till på Sjundeå cup.
Denna gång flög jag fram och tillbaka mellan Sverige och Finland. Från Helsingfors tog jag tåget till Karis. Jag tog ett välbekant tåg närtåget kl: 16.33 och jag fick träffa några av ”junatädit” som jag känner från att jag pendlade mellan skolan och hem den tiden då jag studerade!
”Junatädit” förtjänar ett helt eget inlägg vid ett senare tillfälle!
Något som också egentligen skulle förtjäna ett eget tillfälle eller så också borde det inte överhuvudtaget nämnas. Ishockey VM 2013 och semifinal Sverige- Finland. Typiskt så har finnarna spelat bättre hela grundserien, vinner sin grupp medan Sverige förlorar och klarar sig nästan nöd och näppe med till slutspelet, så får de förstärkning i bröderna Sedin och så vinner de Kanada och sedan möts Finland och Sverige i semifinal. Som vanligt klarar sedan då inte finnarna av att vinna mot svenskarna och jag funderade nog två gånger på om jag överhuvudtaget skulle återvända till Sverige idag! Allt annat kan gå eller ja i så gott som alla andra sporter har finnarna helt enkelt inte en chans emot Sverige men i ishockey har vi det och då blir det extra känsligt att förlora. F*n också så det svider men det är livet och inte kan man sluta leva för det så nu har jag i alla fall återvänt till Sverige efter ett par dagar i Finland.

Den ny inhandlade handbollen och som det hör till så har man fått lite färg
i ansiktet (även om det var mulet så gott som hela tiden jag var i Sjundeå).
 PS. I helgen var det också Eurovision Song Contest och osökt får alltid Eurovisionen mig att tänka på en viss låt som jag tycker är bedrövlig men som en av mina kompisar gillar! Jag hade tänkt sätta med sången här men så tänkte jag att jag kanske inte ska göra reklam för denna sång men så råkade det så att jag just hade kontakt med kompisen min som "diggar" denna låt och han nämner dessutom låten så jag kan inte göra annat än säga: Var så god!

Verka Serduchka - Dancing Lasha Tumbai (Ukraine) 2007 Eurovision Song Contest.


Tack för denna gång! Ha det gott alla ni.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar