fredag 10 maj 2013

Ishockey VM 2013

Intressant med ishockey! Som finne och annars sportgalen så är det kanske inte så bra att bo i Sverige. Jag hoppas på att Sverige ska spela bra så att de kan få möta Finland i final sedan. Tyvärr har ju inte Sverige spelat så värst bra. Först en förlust mot Schweiz som nog var lite av en överraskning. Schweiz har ju annars också varit en stor överraskning men det land som överraskat mest är väl ändå Frankrike.
För alla ni som inte är intresserade av ishockey kan jag berätta att Frankrike vann mot Ryssland med 2-1. I och för sig så är det väl helt onödig information för icke ishockey intresserade. Denna information betyder inget för er även om det för ishockey intresserade betyder samma som så gott som omöjligt och obefintligt. Men då blir man påmind om att ingenting är omöjligt.

Tyvärr så ser jag inte automatiskt de finska matcherna ännu, eftersom finska laget än så länge spelar sina matcher i Finland. Jag har klarat mig bra med att endast se resultatet och höjdpunkterna från finska matcherna men så ikväll var det dags för Finland att möta Ryssland och då måste jag bara få se matchen. Först försökte jag via mtv3 få fram matchen men förstås, eftersom jag inte bor i Finland så kunde jag inte se matchen här i Sverige. På detta vis fick jag tyvärr inte heller uppleva "ishockey guden och kommentatorn" Mertaranta.
Mertaranta är halva nöjet med att titta på ishockey men tyvärr fick jag nu nöja mig med svenska kommentatorer. Inte blir det samma stämning men i en match som ikväll, då finska laget spelade en bra match och så fick jag också skratta åt svenskarnas uttalanden av de finska spelarnas namn.
Ofta drar man på smilbanden när finnar ska säga svenska namn men det samma gäller när svenskar ska säga finska namn.

Men nu till mera väsentliga ting. Som gammal målvakt måste jag ju säga att jag alltid tittar lite extra på målvakterna. Finska målvakten, Ranta, var suverän och fixade en massa härliga räddningar. Mitt målvaktshjärta brinner lite extra och får mig att längta tillbaka till handbollsmålet.
Jag pratade idag med en arbetskompis, vars dotter spelar handboll och hon ska tydligen åka iväg på en veckas träningsläger. Oj, vad jag kan känna i kroppen hur förbaskat bra det känns efter en träning och sedan ännu en träning samma dag för eventuellt en träningsmatch nästa dag. Lite samma känsla kan jag få ibland också då jag har varit ut på länk men det är inte riktigt samma. Och den där nervositeten innan en match, det där pirret i magen och sedan en match som man spelar bra (helst suveränt), vilken adrenalinkick.

En annan sak som fått handbollsfingrarna att klia är att SM-slutspelen i handboll. De senaste veckorna har det var it slutspelsdags med många bra matcher både på herr och dam sidan. Så sent som torsdags spelades finalerna. Jag har hittills endast sett damernas final match men vilken match det var, spänning som bara den.

Men nu får det här vara bra så här. Dags för sängen för en tjej som knappt orkar hålla ögonen öppna.
Nu återstår endast att tvätta tänderna, släcka, ställa väckning tills imorgon och meddela vännen på skype att det finns ett inlägg att läsa. Även om innehållet kanske inte kommer att vara allt för intressant.
En story som kan vara lite rolig är dock hur jag en gång fick ett vykort från tre vänner på resa. De hade fått för sig att de skulle skicka ett kort till mig men de hade ingen adress. Detta var på den tiden då jag ännu bodde kvar i mina hemtrakter och då jag ännu spelade handboll.
Kortet vad adresserat till:
Jessica Mannström
BK-46 handbollsmålvakt
10300 Karis
Finland

Och kortet kom fram. Det tycker jag är en story värd att sluta detta inlägg med.
Zzzz... zzz... zzz... nu återstår endast God Natt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar