måndag 28 januari 2013

Hindersmässan 2013!

Denna vecka har det varit Hindersmässa i stan.
Jag fick lite känslan av höstmarknaden hemma i Ekenäs. Här fanns det dock inget tivoli, förutom två mindre karuseller för barn.
Marknaden var utspridd över Stortorget och runt om kring det, ja det kändes nästan som om marknaden var utspridd i större delen av centrum. Marknaden bestod av det där vanliga. Kläder, en massa krims och krams, korv, donats eller munkar, honung, sylt, en massa godis och hantverk.
Jag hittade ett bekant godis stand, engelsk fudge. Ett likadant stand som det som de senaste åren också funnits hemma i Ekenäs. Lika dyrt godis men tyvärr det som jag tyckte var det mest charmiga med att köpa godis i det standet var att försäljarna pratade härlig brittisk engelska men här var försäljarna svenskar. I alla fall fick jag ju mumsigt godis.

Jag shoppade också en till ko grej! En korköppnare med ko motiv.


Det finns antagligen en del av er som inte känner till ko storyn så jag kommer nu att dela med mig av den.
Många av er vet ju att jag har härligt goda vänner på Irland. Vänner som jag träffat via European People´s Festival. Första gången jag lärde känna mina irländska vänner var sommaren 2006 i Italien och det blev början på en lång, riktig och härlig vänskap.
Ko storyn började på en av dessa festivaler, då var vi i Lettland och en dag var jag med irländarna på utfärd. Vi körde runt och irländare är ju vana att se en massa djur runt om i landskapet men det gjorde vi inte här. Mitt i allt kör vi förbi en en ko som stod och åt gräs. Jag sträckte ut handen genom bilfönstret och tog ett kort på kon med min kamera.
När vi sedan skulle kolla på bilden såg vi endast en en stor grön gräsplätt! Haha.. Speciellt en av mina vänner skrattade som bara den och senare på dagen kom hon till mig och sa att hon hade en gåva till mig. Jag fick en väggkalender med kor som motiv. Hahaha... och sedan den dagen ger vi ko grejer till varandra. Men hon tog nog priset för några år sedan, då var vi på festival till Ungern och hela veckan gick hon och sa att hon hade en gåva till mig. Sedan fick jag en tavla på en ko och det bästa med den tavlan var att hon hade målat den själv. Hon är amatör målare och gick en kurs och hon berättade att då hon berättat att hon skulle måla en ko åt en vän i Finland så hade alla skrattat. Men fin blev tavlan och så transporterade hon med den från Irland till Ungern och jag fick transportera tavlan från Ungern hem och nu har jag tavlan med mig här i Örebro, alltså är det en berest ko. Hon har dessutom ett namn. Helen, min vän, hade döpt kon till Gertrud och då ska Gertrude uttalas med engelskt uttal, G är alltså "G" och inte "hj" eller något åt det hållet.
Jag har också en gång försökt ge en egenhändigt gjord gåva till Helen. Det var ett julkort som jag hade målat en ko med röd tomteluva på. Hon trodde det var en ren, så lyckat var det!

Gertrude!

Nå ja, nog diskuterat om kor nu och istället tillbaka till shopping. Jag kan ibland bli lite irriterad på mig för först så handlar jag ingenting men så sedan då jag kommer igång så finns det ibland inget stop. I och för sig så ska man inte snåla. Vi lever ju ändå bara en gång! Jag har nu i alla fall köpt den omtalade klockan som jag ska ha då jag är ute och springer. Igår prövade jag den första gången. Jag har inte lärt mig den helt och hållet men kilometer, tid, tid per kilometer och kalorier. Sedan vet jag inte om jag inte bara hittat rätt eller om det inte finns någon funktion som mäter pulsen. Men hur som helst så kan jag nu mäta upp hur långt jag springer och längre fram kan jag då sedan förhoppningsvis se förbättringen.
Denna månad har det inte blivit mycket sprunget eftersom jag då blev förkyld men igår var jag ut första gången efter förkylningen och det gick bra. Nu blir det väl bara att springa mycket de här sista dagarna och sedan får jag springa in de kilometer som saknas senare.

Nog nu för denna gång. Ha det gott ni alla! Sköt om er! Och jo, nu tänkte jag ju nästan glömma väldigt viktig information. Jag jobbade natt förra natten och då har vi nästan alltid tv:en på och mitt i allt så ser jag att det börjar en ny film och så kommer skådespelarnas namn upp på skärmen, först ser jag Mel Gibsons namn och så kommer det... TINA TURNER och då kommer det alltså Mad Max på tv, tyvärr så var jag ju tvungen att jobba så jag såg endast början av filmen. I och för sig är väl Mad max inte en av mina absoluta favorit filmer men det är ju Tina Turner i alla fall och ni vet SHE IS SIMPLEY THE BEST!!!
Kram

PS. Jag kommer att sätta in lite foton här ännu men jag har inte tillgång till dem just nu!


Alltså återkommer jag ännu!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar