måndag 14 januari 2013

Utmaningar, arbetslust och helgens sysselsättning!

Jag har bestämt mig för att än en gång försöka utmana mig själv. Det är inte första gången som jag försöker på detta men nu hoppas jag på ett längre och bättre resultat. Jag ska försöka få ihop 100 kilometer länk under varje månad detta år! Hittills har jag fått ihop fyra länkar, exakta kilometer vet jag inte ännu! Måste då skaffa den där pulsklockan ännu en gång.
Dock har jag stött på en liten motgång. Senaste länk kände jag att jag hade lite för lite kläder på mig. Jag frös inte men jag kände i alla fall att det var lite för lite kläder och nu är jag förkyld.
Så förkyld som jag inte varit på, ja, jag vet inte när. Förkylningen kom så pass lämpligt att jag passade in den på min lediga helg men tyvärr kom förkylningen också så olämpligt att jag hade min kompis Thomas här på besök!

Jag var alltså långledig de senaste dagarna och det firades med choklad och vin.





Jag kände av början av förkylningen redan i fredags som sedan fick sin topp på lördag kväll och natt och som nu verkar vara på övergående igen. Jag som i vanliga fall har en normal kroppstemperatur på cirka 35,6 hade som mest en temp. på 38,4. Så helgen blev ett evigt kureras med allt från mycket vätska, honung, ingefära, irish coffee, hostmedicin och allt vad jag har kunnat komma på. I alla fall har det varit hjälp av det i alla fall. Idag har jag lite ont i halsen och är lite snuvig också men kroppstemperaturen har återvänt till den rätta i alla fall!

God mat har det ätits i helgen också, både färdig köpt och hemlagad! Shopping blev det också. 

Laxpasta gryta á la Jessica.
 Jag hittade ett par nya skor för endast 100 kronor (cirka 12-13 euro) och det var ett par Jessica skor!

Det blir ju inte lätt att gå på dem men viljan finns i alla fall!
 Sedan köpte jag också ett par nya byxor som jag ska ha när jag är ut och springer.



Även om jag var ganska så tagen hela lördagen så orkade jag så med shopping och att fixa mat och så blev det en stund på puben! Två Irish coffee blev det i alla fall och så fick jag se lite på handboll också. Island mot Ryssland. Island såg länge ut att klara sig riktigt bra men sedan till slut var det ändå Ryssland som vann.

På söndagen blev det vila och hälsokurerande som gällde. Varmt vatten, riven färsk ingefära, pressad citron och honung. Dessutom en massa annan vätska och jag mår betydligt bättre redan idag!
Koksalt droppar gör också sitt mot snuvan.


Igår blev det bio. Från jobbet fick vi två biobiljetter som julklapp så jag och Thomas var och såg på en oväntad vänskap. En helt suverän film, så rolig och baserad på en sann historia. Har ni bara möjlighet att gå och se den så rekommenderar jag den verkligen!

 
I filmen pratar de franska och den handlar om totalt olika livsöden, kulturer, samhällsklasser och åldrar som slås ihop och det blir så suveränt som det bara kan bli.

Sedan var det då idag dags för jobb igen. Först var jag rädd för att jag inte skulle orka eller kunna jobba men efterhand på söndagen blev jag bättre och bättre. Jag har nämligen, vad jag kan komma ihåg aldrig varit sjukskriven och jag hade samtidigt väldig arbetsabstinens. Jag hade varit så länge borta från jobbet, så när jag idag kom iväg på jobb var jag lyckan själv. Jag hade passlit med jobb, fick jobba i jämn takt hela dagen och jag njöt som bara den. Jag älskar att jobba.

Sedan annat som jag också gillar, så där på mitt alldeles egna speciella Jessica vis. Jag bara måste få berätta om två alldeles ljuvliga program som jag sett under den senaste veckan. Det ena programmet är "stjärnorna på slottet". Programmet har sänts i flera år nu redan och i år är stjärnor som Robert Gustafsson, Ewa Fröling, Claes Malmberg, Philip Zandén och Barbro "Lill-Babs" Svensson med. Detta är ett så härligt gäng som verkar ha så skojigt tillsammans att man bara smittas av deras livsglädje.
Ett av de andra programmen som alltid är värt att se på är, "Fråga doktorn"; denna gång för att... jaja, ja... ni vet hurudan jag är. Jag älskar ju äldre och livserfarna människor. I detta avsnitt av fråga doktorn är Meg Westegren och Meta Velander med och de två tillsammans med Yvonne Lombard gör för tillfället pjäsen "I sista minuten" på Stockholms Stadsteater. Den pjäsen vill jag bara se.

Ännu på tal om all denna tv nu, så måste jag bara nämna att jag i förra veckan råkade se ett avsnitt av Glamour/ Kaunit ja Rohkeat/ The Blod and the Beautiful och kan ni gissa vad som hände i det avsnittet? Jo Ridge och Brooke gifter sig, för hur mångte gången i historien vet jag inte men denna gång ska då i alla fall vara den sista.
Hahaha... jag kunde inte bara låta bli att nämna detta!

Men nu gäller det för mig att fortsätta kurera mig så att jag blir friskare än frisk så fort som möjligt! Jag ska orka jobba och så måste jag ju fortsätta med "länkandet" så att jag kommer upp i mina 100 kilometer denna månad. Man kan ju inte börja februari månad på minus precis.

Ha det gott alla ni och ta vara på er! Kram

2 kommentarer:

  1. Shit vad snygga skor! Flunssatider nu,alla är mer eller mindre flunssiga. Ja ser fortfarande på glamour mer ellermindre regelbundet o enligt det avsnittet skulle de gift sig för 7gången men jag tror det är fler :)
    Ingela

    SvaraRadera
    Svar
    1. :) Ingela! Jag har inte glömt att min trip till söderhamn men jag avvaktar förkylningen här!

      Radera