onsdag 13 mars 2013

Ett veckoslut i Söderhamn

Efter att ha arbetat tre nätter satte jag mig på bussen via Stockholm upp till Söderhamn för att hälsa på en vän och hennes familj. Jag valde att åka buss så att jag skulle hinna sova någorlunda under dagen och sedan orka umgås på kvällen. Det var en väldigt fin start på fredags morgonen, solen sken och det var skönt att sitta och slumra i bussen. Sedan måste jag få skryta lite grann, när jag då kom fram till Stockholm beslutade jag mig för att köpa lite "skumppa" med till värdparet och jag har hittat ett Systembolag som jag vet var ligger ganska så nära Centralstation. I vanliga fall brukar jag gå från busstationen och via T-centralen ut mot Vasagatan och sedan går jag till Systemet men nu tänkte jag att om jag går ner utanför Centralen där bussen stannade så borde jag komma ner nära på rätt. OCH JAG HADE RÄTT. Jag är så glad för detta eftersom jag egentligen har ett fruktansvärt dåligt lokalsinne. Jag tar mig alltid dit näsan pekar och på någon vänster tar jag mig nog fram till det uttänkta stället men ofta får jag gå någon omväg för att jag inte riktigt kommer ihåg vägen. Ofta kan jag också tro att vägen är kortare än vad den egentligen är eftersom jag alltid lyckas glömma någon sväng eller så. Ni kan tänka er att mina tankar om mitt lokalsinne inte är så bra då jag i bakgrunder har erfarenheten av att ha varit ut och springa under en resa i Tyskland. Jag tänkte att om jag springer gatan rakt fram och sedan svänger och springer tillbaka mot hotellet så kan jag i alla fall inte tappa bort mig! Men vad tror ni händer? Jo, jag springer en bit och sedan bestämmer jag mig för att svänga och springer tillbaka och mitt i allt så tittar jag upp och inser att jag nog inte sett det där huset tidigare, inte den där svängen heller och definitivt inte det där trädet. Då har jag lyckats springa förbi hotellet så jag får svänga om och börja leta. Ni kan förstå att jag då denna gång blev glad när jag hittade rätt med en gång och för en gång skull så var själva vägen kortare än vad jag trodde den skulle vara. Jag hittade alltså lätt som en plätt Systembolaget men sedan var besvikelsen där igen, för fan vad irriterande. Jag skrev tidigare att jag då och då får visa legitimation då jag köper trisslott och det samma gäller Systembolaget. Så gått som varje gång är jag tvungen att plocka fram körkortet även på Systembolaget, så även denna gång. Jag vet att de flesta ser det som positivt att få visa legitimation stup i kvarten men jag tar det inte som någon komplimang. Ingen kan då väl ändå påstå att jag ser ut att vara yngre än 20 år!

Nog gnällt nu då och efter en kort matpaus gick min resa vidare. På eftermiddagen på fredagen var jag framme vid mitt slutmål och blev upphämtad av två tjejer vid resecentrumet. Det var allt för länge sedan vi sågs och vi hade så mycket att prata om. "Lilltjejen" hade ju blivit stor eller åtminstone flera månader äldre sedan senast jag träffade henne. Nu tar hon sig fram av egen fart och egen vilja har hon också men ack en sådan goding, en riktig sötnos som förgyller vardagen. Det blev en lugn helg med mycket innehåll, som redan delgetts blev det mycket snack. Det fanns så mycket att ta igen. Gott har jag ätit hela helgen och lite shopping hann vi med också. Jag blev visad en väldigt söt affär med allt möjligt mysigt och gott i. I affären fanns bland annat olika teer och det var intressanta hopsättningar. Jag köpte ett Söderhamns te (för att jag då var i Söderhamn), ett Tanternas te (som jag tänker bjuda arbetskompisarna på, där ska de få sig för att jag allt som oftast får höra att jag är så ung) och sedan köpte jag ett Hönan Agda te (för att jag bara inte kunde motstå då det finns vissa av mina kompisar som verkligen gillar denna låt, kanske lite speciellt då de fått i sig ett glas för mycket men även annars).
Bara för den ska jag nu bjuda er på Hönan Agda av Cornelis Vreeswijk.

"Hönan Agda"

Sedan resten av lördagen blev det lite sällskaps spel bland annat Yatzy, ett spel som påminner mig om barndomen och sedan spelade vi ett annat spel också (som jag nu glömt namnet på men du Ingela kan säkert uppfriska mitt minne!) I alla fall så skulle man helt fritt gissa på olika påståenden. Det kunde typ vara hur lång är statsminister Fredrik Reinfeldt eller hur högt hoppar du på månen om du hoppar 2 meter på jorden? Man fick inga alternativ utan det var bara att dra till med något på känsla. Ett väldigt roligt spel.
På lördag hann vi också med en kort utflykt till parken och sedan blev det Melodifestivalen på kvällen, med lite ost, kex och "skumppa". Här kan jag då tillägga att denna flaska var inhandlad i Söderhamn av Ingela och även hon var lika lite imponerad över att behöva visa legitimation.

Melodifestivalen tänker jag inte orda något mera om. Det enda jag vill säga var att jag gillade låten "En riktig jävla schlager" även om jag dock förstod att den inte skulle vinna. Goa, glada gubbar är det ända jag kan säga.

Sedan kom dagen då det igen var dags att återvända till Örebro. Först blev det tid för ännu mera snack och sedan ännu mera gått att äta och så visade Ingela en låda med böcker som hon tänkt sälja på loppis och hon sa att jag fick titta igenom lådan och ta vilka böcker jag ville. Tack Ingela, det var bättre än julafton det där. Jag som är så boktokig.

På resan hem blev det ett kort uppehåll i Stockholm och där passade jag på att träffa Thomas och sedan kom jag hem till Örebro igen. Nu har det gått några dagar här och mycket händer.

Trevlig fortsättning på veckan!

2 kommentarer:

  1. Det var riktigt roligt med besök och att få prata, umgås och spela spel. Spelet heter "inte ens nära" och det var precis så mitt svar gällande toapappersrullar i Eu! Pöh! :)Detta gr vi om :)

    SvaraRadera
  2. Tack för den Ingela, jag får nog lov att skaffa mig det spelet. och jo det gör vi om! Annars, fina inlägg på din blogg också... vilka bagare du hade med dig i köket! Och grattis till maken. Du kan hälsa att pappa min blev glad då Peter frågat hur det var med honom! :) Sköt om er nu och så ser vi till att det inte blir lika lång tid mellan denna träff och nästa som det var mellan de senaste träffarna... sköt om er allihopa! KRAM

    SvaraRadera