onsdag 13 mars 2013

Prinsessan Lilian

Se värmen hos dessa två människor (www)



De flesta som känner mig vet att jag har mina lite mer eller mindre udda sidor.
Jag kan fastna i personligheter, ibland kan jag nästan bli besatt av en person och jag spelar upp olika sidor av just den människan. Jag försöker tyda de starka sidorna hos personen och jag försöker också se skörheten hos denna person. Jag gillar att se helheten hos en annan person. Jag gillar starka människor, karismatiska människor, människor som står upp för sina åsikter, människor som vågar vara sig själva och människor som påverkar sin omgivning men även människor som visar sin skörhet, sin öppenhet och sin medmänsklighet. Ja egentligen så gillar jag personer som är lite egna, som är sig själva.

Vart jag vill komma med det här är att i söndags dog prinsessan Lilian. Det var en kvinna som levt ett långt och intressant liv. En kvinna som jag egentligen inte vet varför men som jag alltid känt stor respekt för.
Lilian föddes i Wales redan år 1915. Till en del är det väl de engelska dragen som får mig att gilla henne.
Dessutom har denna kvinna upplevt både första och andra världskriget, eller ja hon föddes under första och upplevde andra världskriget. Tänk att leva ett så långt och händelserikt liv. Lilian flyttade till London som 16-åring var hon försörjde sig som fotomodell och genom att få biroller i enstaka filmer. Under andra världskriget var hon med och jobbade med att tillverka radiosändare och radiomottagare för marinen i en fabrik samt på ett sjukhus för sårade soldater. Under tiden för andra världskriget hann Lilian både gifta sig och skilja sig. Jag vet ju egentligen inte vad som hände men jag kan tänka mig att livet under krigstiden inte är enkelt och under de fem år som paret var gifta levde de till största del på olika håll. Jag kan också tänka mig att upplevelser från kriget förändrar människor väldigt mycket och man sedan i fredstider kommer fram till att man inte passar ihop eller så. Nu vet jag ju inte hur det var i detta läge men jag funderar ändå lite kring olika omständigheter.

Det att Lilian hade varit gift och hade skilt sig satte sedan stop för henne och prins Bertil och de fick leva tillsammans i hemlighet i många år. Enligt information på internet träffades prins Bertil och Lilian redan 1943 och sedan räckte det ända tills 1976 innan paret fick lov att gifta sig. Underligt kan jag tycka men jag kan även tycka att det är stort att man vet så starkt vad man vill och att man inte låter omständigheterna stoppa en utan man lever så gott som möjligt utgående från de möjligheter man har.
Prinsessan Lilian är nog den i det svenska Kungahuset som jag alltid haft mest respekt för och som jag alltid gillat bäst, detta måste jag säga utan att egentligen känna till något om personen Lilian. Jag har dock alltid känt en väldigt fin utstrålning från hennes person. Hon har alltid verkat glad, fantasifull, kärleksfull och lite spjuveraktig. Jag gillar hennes person. Jag gillar starka kvinnor som vet vad de vill och som kan njuta av livet. Hon verkar ha vetat vad hon velat. En annan sak som jag tycker är så fin med detta prinspar är att deras kärlek för varandra har övervunnit allting. De har vetat att de vill leva tillsammans och även om det en lång tid inte fick det så fortsatte de satsa på varandra. Omständigheterna gjorde det så att de aldrig kunde få egna barn och ändå stannade de hos varandra, det är kärlek det. Deras uthållighet visade sig vinnande och till sist fick de ändå leva tillsammans "på riktigt" och hur bra blev inte det. Jag tycker om denna äkta och sanna kärlek. Jag älskar att se att sådant verkligen finns i denna värld. Jag tror på att det finns människor som är menade för varandra. Jag älskar den där blicken mellan två människor, någon liten beröring eller bara den totala, hela och sköna energin som finns mellan vissa människor.
Nu är då en lady död och det finns en lady mindre i världen.
Den "riktiga ladyn" och den "viljestarka primadonnan" är mina idoler och mentorer.

En tanke till "lady" Lilian. Jag önskar att jag någon gång hade fått träffa henne på riktigt, så att jag hade fått se ifall min känsla av personen Lilian var riktig eller inte.



Livsnjutare av högsta grad. (www)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar