måndag 4 mars 2013

Skiddag

Jaha, då var det gjort. Jag har inte gjort det på säkert 10 år kanske till och med att det har gått 12-13 år sedan jag gjorde det sist. Jag gick nog i högstadiet och jag gillade det nog inte då. Jag var inte bra på det. Sedan ja eftersom jag nu gick i högstadiet så kan ni ju alla som känner till min ålder räkna ut att det nog definitivt är närmare 12-13 år än 10 år, bara så där "by the way" för att poängtera att jag inte är så jätte ung mera. På tal om ålder så kan jag inte låta bli att nämna två saker, den första irriterar mig lite. Det är nämligen så att jag ibland har köpt enstaka triss lotter i min närbutik och det är flera gånger de har frågat efter legitimation. SER jag på riktigt SÅ UNG ut, irriterande. Andra gången som det på senare tid har kommit upp om min ålder så var när en arbetskompis sa till mig att jag nog var tvungen att lyssna på henne eftersom hon var så pass äldre än mig så att hon skulle kunna vara min mamma. Det var ju tur att hon sa det lite så där sarkastiskt roligt och skämtsamt samtidigt som det nog är lite sanning med det hon sa också. Men eftersom då kassatanterna tycker att jag ser så ung ut och även mina arbetskompisar tycker att jag är ung så är det lätt att lura sig själv att det eventuellt skulle ha kunnat vara endast 10 år sedan jag gick i högstadiet.

Nå tillbaka till vad detta inlägg ska handla om. JAG HAR IDAG SKIDAT, första gången sedan högstadiet och det UTAN ATT RAMLA EN ENDA GÅNG. Jag är stolt. För att börja från början så var det min arbetskompis som då igår övertalade mig att komma med och skida med henne idag. Jag var i och för sig inte allt för svår flörtad och hon fixade så att jag fick låna hennes kompis skidutrustning. Ni kan tänka er alla bilderna som kom upp i mitt huvud. Jag skulle komma att ramla, det var det enda jag gjorde senast jag skidade och så såg jag hur jag skulle bryta sönder en stav eller i värsta fall till och med en skida. Nå min arbetskompis berättade att vi skulle skida på en sjö och att där finns inga backar, men började jag ju se framför mig hur jag skulle åka rakt igenom isen. Dessutom berättade hon att det hade varit "pimpeltävling" typ igår och då såg jag hur jag helt klart skulle åka in i ett sådant hål, bryta av skidan och krascha rakt igenom isen. Men galen som jag är så var jag ju förstås med på det hela. Jag har ju de senaste 3 åren sagt att bara det blir ordentligt med snö så ska jag köpa skidor och börja skida. Det har inte blivit något av det men efter den här dagen får jag kanske tänka om.

Dagen idag började med att jag bakade en drömtårta som jag skulle ge min arbetskompis, eftersom hon gillar drömtårtor men säger att hon inte kan baka sådana. Senast jag bakade så blev det bra denna gång blev det inte lika bra men jag tog med den som gåva i alla fall. Sedan köpte jag tulpaner också, jag älskar själv tulpaner och turligt nog så gillade hon också tulpaner. Men vem skulle inte gilla tulpaner! Jag tog mig med tåg till Frövi och det tog cirka 15 minuter innan jag var framme. Jag och min arbetskompis hade kommit överens om att jag skulle ringa då jag satt på tåget och jag hade fått hennes nummer men tror ni inte att då jag sitter på tåget och ringer numret jag har sparat i telefonen så säger det att numret är fel. Då var det bara att ringa jobbet och kolla upp numret. Så typiskt mig så hade jag missat en siffra i numret och sedan var det inga problem. Jag blev hämtad från tågstation och så bar det iväg.
Naturen var så fin men jag hann inte titta så mycket på den eftersom jag hade fullt upp med att hålla mig själv stående. Skidningen löpte på mycket bättre än vad jag hade trott. Jag fick goda råd, om jag kommer ihåg dem alla är oklart för som jag tidigare skrev så hade jag fullt upp med att hålla mig själv stående. Jag klarade hela färden dock utan att ramla en enda gång. Vi stannade en stund och tog en "fika" paus. Min arbetskompis hade packat med varm blåbärssoppa, kaffe, smörgås och lite annat smått och gott. Med på utfärden hade vi också en alldeles god och söt hund också. Efter "fikapausen" var det dags att sätta på skidorna igen och då hamnade jag i en liten sluttning och samtidigt skulle jag ta ett ordentligt tag om stavarna och då började jag åka framåt och fick lite bakåt lutning och var nära på att falla men i sista stund fick jag ordning på balansen och jag klarade mig.

Först tyckte jag nog att jag klarade mig riktigt bra men sedan på tillbaka vägen så var det under korta stunder som hon åkte på riktigt och då gick det betydligt fortare och jag hade inte en chans att hänga på. Jag fick goda råd om att hålla stavarna närmare kroppen och jag försökte göra som jag blev tillsagd och samtidigt försöka få upp farten lite och mitt i allt hade jag ena staven mellan skidorna och det var ju inte precis meningen det. Jag hade väldigt roligt och dagen slutade inte med det, sedan blev det mera kaffe hemma hos min arbetskompis. Jag blev också bjuden på lasagne och så blev det lite mera kaffe igen. Jag stannade kvar betydligt längre än vad jag hade tänkt och jag hade så roligt. Vi hade mycket att prata om och sedan träffade jag delar av hennes familj innan det var dags att återvända hem. Jag hade en härlig dag och jag kommer att leva länge på minnena.

Jag är så lyckligt lottad att ha mina arbetskompisar här. Jag är så lyckligt lottad att ha så många andra människor också i mitt liv men det är kanske först nu under det senaste året som jag verkligen har insett detta och har börjat uppskatta härliga människor fullt ut. Ingenting är självklart och saker och ting kan bli så totalt annorlunda än vad man önskar, hoppas, tror eller vill men vad som än händer klarar man sig så länge man har rätt människor runt omkring sig. Ofta under de här senaste 9 månaderna har jag tänkt på hur det kan bli så att främlingar kan ha en så stor påverkan på dig. Främlingar kan bli så viktiga i ditt liv och förrän du vet ordet av så har ni blivit vänner.
Det är stort. Jag har gjort missar under de senaste åren men en av de bästa grejerna jag gjort under de senaste åren är att ha fått möjligheten/chansen att träffa så många fina förebilder och vänner.

För att inte avsluta detta inlägg allt för sentimentalt så återstår nu för mig att konstatera att nu blir det väl att ta tag i saken och köpa skidor. Nu kunde väl vara en bra tidpunkt eftersom skidsäsongen snart är över och jag kan säkert hitta skidutrustning till rea pris. Sedan med min tur så kommer det väl att bli så att om jag nu köper skidor så kommer säkert nästa vinter att gå förbi utan allt för mycket snö. Vi får väl se hur det blir med skidköp och nästa vinter.

Nu får det räcka för denna gång men allt är inte berättat om denna dag ännu men det blir ett ämne för nästa inlägg. Då kan ni vänta er att få lite information om platsen Frövi.
Jag kom också att tänka på att jag tidigare skrivit inlägg om hur jag badade bastu hos en arbetskompis och då besökte jag Kumla, så nästa inlägg kommer att handla om Kumla och Frövi.

God natt på er! Jag tycker om er!

PS: Ifall jag inte tydliggjort saken tillräckligt så vill jag bara säga att jag är fruktansvärt stolt över att ha skidat idag och det utan att ramla. Igår skrev jag om att jag bröt så väldigt mycket på något mellan rikssvenska och min vanliga svenska men idag är mitt språk återställt och skönt det.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar