söndag 15 juli 2012

Det finns lite feminism även i mig!

JAG VILL BÖRJA MED ATT VARNA KÄNSLIGA LÄSARE FÖR ATT DETTA INLÄGG INNEHÅLLER EN HEL DEL SJUKHUSDETALJER!!!
Jag som då inte åtminstone offentligt brukar erkänna att jag är feminist får nog tänka till lite grann. Jag kan inte låta bli att konstatera att denna värld vi lever i ändå är uppbyggd för och av män.
Tänk er att då en kvinna ska föda barn och allting inte riktigt går som det ska utan förlossningen slutar med ett kejsarsnitt. Ett kejsarsnitt betyder att man för först endera blir helt sövd eller så blir man bedövad från midjan och neråt. Sedan skär doktorn upp först skinnet på dig sedan fettlagret och alla andra lager som finns inuti en tills man kommer fram till livmoderns yttre vägg. Då görs försiktigt ett hål även i livmodern och så sätter man dit "hakor" på varsin sida så att hålet man skurit upp ska bli stort nog för att få ut babyn. Sedan drar man åt båda hållen för att få ut babyn och vips är babyn född och man sys ihop efteråt... lager för lager...
Kan ni tänka er att efter en sådan här förlossning blir du inte sjukskriven utan man räknar med att eftersom du är mammaledig behöver du inte bli sjukskriven.
Efter ett kejsarsnitt får mamman veta att hon de närmsta veckorna inte ska lyfta något tyngre än sin babys och att eftersom ett kejsarsnitt inte gör att hon inte kan sköta sitt barn så behöver hon inte bli sjukskriven.

Jag får inte riktigt ihop detta! En del mammor repar ju sig ganska fort från denna operation medan andra tar det lite längre för! Jag vill bara att ni alla ska tänka på att vi alla blir sjukskrivna då vi opererar bort en blindtarm till exempel och en blindtarmsoperation kan oftast idag göras genom titthål...
Jag funderar bara ifall det verkligen skulle vara på detta sätt ifall det var män som födde barn?

Jag tycker då egentligen inte om att hålla på och jämföra män och kvinnor på det här viset men ibland kan jag inte låta bli att undra. Jag lever ändå i en ganska så kvinnodominerande värld men jag tycker ändå att jag kan se ganska objektivt på saker och ting men vad vet jag! Jag måste dock säga att jag fängslas av starka och medvetna kvinnor. Visst gillar jag också starka och medvetna män men på något vis är de så mera självklarar. Visst har många av dessa medvetna och starka män också fått kämpa för att nå dit de velat men ibland känns det ändå som om kvinnor får jobba ännu hårdare.
Men sedan kan man ju också fundera på ifall det är männen eller andra kvinnor som gör det mera mödosamt för kvinnorna. Förr var det kanske männen eftersom det till mångt och mycket var de som hade makten men hur mycket är inte vi kvinnor och dömer ut varandra och försvårar för varandra.
I och för sig så borde jag väl inte överhuvudtaget tänka i sådana här banor eftersom jag inte gillar att man jämför människor. Varje människa är unik och man bör utgå ifrån det och se det unika hos varje person. Sedan kan jag ändå tycka att man inte ska bli för mycket individualister heller! Jag tror på att vi behöver varandra och att vi alla borde göra det bästa för varandra!

Så låt oss nu ta vara på varandra och dela med oss av god eller åtminstone kreativ och utvecklande kritik.
Jag har tidigare i perioder försökt att varje dag åtminstone göra en god gärning för varje dag och jag har nu bestämt mig för att dagens goda gärning mot mig själv är att:
För kroppen - springa till jobbet imorgonbitti och
För själen - dela med mig av goda komplimanger åt de jag träffar imorgon.
Dessutom är det en av mina arbetskompisar här på jobbet i Örebro som fyller år imorgon så jag ska hitta på en överraskning till henne!

Sedan vill jag också passa på att gratulera min härliga vän Harriet "Haije" och sedan också min moster på födelsedagen idag och den 16:de fyller sedan min gamla mormor 89 år och min farbrors fru fyller jämna år så grattis till dem med!

För att orka upp imorgon så blir det sängen NU! I och för sig så är det inte imorgon jag ska stiga upp utan det är IDAG! Klockan är så pass mycket!
God natt på er alla! Sov gott!




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar