måndag 9 juli 2012

Veckoslutet som gick!

Jag får väl börja med att be om ursäkt. Jag har till min stora glädje förstått att det finns en del av er som är in varje dag för att kolla om jag skriver något. Men det är väl lika bra att ni från början får vänja er vid att livet är fullt av besvikelser och jag kan ju lugnt konstatera att det att om det kommit en ny text här eller inte ändå är en relativt liten besvikelse jämfört med andra besvikelser vi får genomleva.

Jag vill bara säga att jag tycker att det är trevligt att ni är så många som är in och läser om vad som händer i mitt liv. I helgen var jag ledig och passade då på att åka upp till Söderhamn för att hälsa på min "gamle" skolkompis från Arcada- tider. Ingela och jag gick de två första åren i Arcada i samma grupp och vi "rocka". Jag måste säga att vi gjorde ett bra samarbetet och skoj hade vi alltid! Skojigt hade vi även denna helg. Jag kom upp på lördagen till Söderhamn... undan regnet som var lovat här nere i Örebro och som också tydligen kom mer än nödvändigt. Det lär ha regnat så att vägar söder om Örebro till och med blivit avstängda.

Jag och Ingela var då inte ensamma för hon har då en liten söt trollunge med sig där hemma!
Tack för en trevlig helg Ingela och Alicia, detta gör vi om i något skede!

På söndagen han sedan regnet i fatt mig och det regnade även i Söderhamn. Jag passade på att träffa min biologiska morfars sambo och jag fick även träffa hennes son, ett av barnbarnen och katten Sixten.
Vi var och se på Asklunden där morfar är begravd och så fikade vi ihop.

Jag kan inte låta bli att dela ännu en av mina många funderingar här med er. Jag läste inte för så länge sedan en artikel om en forskning där man konstaterade att människor i dagens läge gillar att bo själva och enligt artikeln stod det att Sverige är ett föregångsland gällande singelboende. Jag vet ju inte sedan om det var frågan om människor i någon viss ålder eller så men i alla fall så kan jag inte komma ifrån att den här tiden som jag nu då bott i Sverige och träffat olika sorters människor, gamla som unga, så vill jag nog på stå att jag inte vet om den artikeln eller forskningen riktigt har rätt?
Jag har ju nog också länge varit av den åsikten att jag har det bäst ensam och ensam lever jag fortfarande. Jag älskar min frihet men samtidigt så dyker det ibland upp en känsla i mig som får mig att tänka "Är det det här jag vill med mitt liv?" Ibland då jag sköter om någon lite äldre kvinna inom mitt jobb. En kvinna som varit självständig hela sitt liv, kanske levt ensam i hela sitt liv och som har klarat sig själv. Men så blir hon gammal och klarar inte sig själv mera, kan inte stå upp för sig själv, orkar helt enkelt inte. Hon har kanske inga släktingar som finns där för att stötta henne eller så... då kan jag fundera på ifall man kan hamna betala ett allt för dyrt pris för sin frihet.
Oberoende så, tillbaka till denna forskning om att folk mår bra av att bo ensamma och att man i dagens Sverige ofta väljer att leva ensam. Visst är det säkert så i många fall. Jag har gjort mitt val men så kan jag inte komma ifrån tanken på att det finns så många människor runt om i Sverige som definitivt inte valt att leva ensamma men som ändå gör det. Hur mår de av denna ensamhet? Samtidigt kan jag tycka att ensamhet för sig själv är bättre än att man bor med någon annan, är i ett förhållande och ändå upplever ensamheten... Mycket tunga och underliga funderingar här...

Nå, ja... veckoslutet gick allt för snabbt. Igår bar det hemåt igen och idag skiner solen här i Örebro. egentligen skulle jag ha jobbat kvällstur idag men så ringde chefen och frågade om jag kunde tänka mig att arbeta natt istället eftersom en av nattskötarna ringt och sjukanmält sig... Så jag ska nu pröva på att jobba åtminstone en natt. Ironin i det hela är att jag glömde fråga när nattpasset börjar... Jag har ju inte jobbat natt tidigare och jag kan inte helt komma ihåg när nattskötarna brukar komma till jobbet då jag jobbat en kvällstur. Hmm.. nå i alla fall så vet jag att kvällsturen slutar 22.00 och jag tror att natten börjar 21.00 så jag chansar på det!
Så nu får jag använda den här dagen till att städa lite. jag ska försöka få fönsterna tvättade och sedan är det ett ljuvligt väder så jag tror jag ska gå ut och sätta mig i solen och läsa lite, drömma mig bort i fantasin. Jag har läst så mycket den sista tiden och jag är glad för det. Jag har alltid älskat att köpa böcker men jag har varit lite dålig på att läsa dem men nu har jag kommit igång och läser så ofta jag kan.

Hoppas att ni alla får en bra vecka! Sköt om er! jag saknar er alla och tänker på er alla så mycket!
Kram Jessica

2 kommentarer:

  1. Det var kiva att ha dig här Jessi och absolut gör vi om det, som Peter sa, antingen kommer du hit igen eller så kanske vi söker oss till örebro bara trollungen vuxit till sig lite :) Här är det iaf bara regn och regn fortsatt så njut av solen i Örebro!

    SvaraRadera
  2. :) jepp, ni är så välkomna till Örebro!
    Här har de nog också tyvärr lovat regn åtminstone idag men man får se!
    Ha det så bra och hoppas att ni fått sova något i natt!

    SvaraRadera