fredag 13 juli 2012

Fredagen den 13:de!

Jaha, idag har vi då haft fredagen den 13:de. Jag har varit ledig och jag har gjort absolut ingenting. Läst bok och suttit framför datorn. Men sådana dagar behövs också för nu kommer jag att jobba väldigt mycket här framöver!
Igår var jag ut och äta med några arbetskompisar här. Först var jag på jobb och just innan jag skulle gå hem så började värsta åskvädret. Det dundrade och blixtrade men för en gång skulle så slutade det lagom tills jag skulle gå hem och så var det fint väder med sol och allting hela kvällen. det var en lugn kväll med trevligt sällskap. det är roligt att lära känna mina arbetskompisar lite bättre.
Jag berättade också lite om mig själv bland annat om mina härliga arbetskompisar där hemma och senaste gången jag var ut med en del av dem och vad som då hände och så! Jag kan då säga att jag fick godkänt av mina arbetskamrater denna kväll så inget upprepande här inte!

Sedan berättade jag också att när jag nästa gång ska hem så är det för att åka hem och träffa arbetskompisar den här gången! Tänk att vårt gamla gäng ska träffas igen!
Jag har "extra mammor" hur många som helst där och så en "svärmor" också men fram för allt har jag vänner där.
Jag kommer inte att stanna hemma länge då men jag ska nog försöka hinna med att träffa alla ni små som jag måste säga att jag saknar mest av allt här borta! Jag saknar nog er alla men jag känner att jag missar mest när det gäller Oliver, Elias, Nico, Ted och de andra vars liv antagligen förändras fortast där hemma.

Jag måste säga att jag blev så väldigt glad här för jag har hört ifrån en del av er där hemma. Just mina härliga arbetkompisar så pratade jag med Veka på telefon och så har då tydligen både Sirkka och Maud åtminstone varit och läst min blogg. Det är härligt att höra av er! Jag vet ju nog att det är många som läser vad jag skriver här men det är också väldigt roligt att höra ifrån er ibland. Så jag är så tacksam.
Virpi en av mina "tågtanter" skrev också till mig.
För alla ni som av någon underlig anledning inte vet vad tågtanter är så kan jag säga att det är mina "junatädit" från tiden då jag studerade. Jag pendlade från och till skolan mellan Karis och Helsingfors i cirka 4 år och utan mina "junatädit" så hade jag nog aldrig blivit klar från skolan.
Kiitos, Virpi jos luet tämä ja kiitos kaikille muollekin junatädeille jos joku muu teistä lukee tämä. Olen pahoillani että suomenkielentaitoni on niin huono ja ei se auttaa että olen muuttanut Ruotsiin mutta täällä ja nyt lupaan että jossan vaihessa kirjoittana vielä joku teksti täällä suomenkielellä! hoho... katsotaan mitä siitä tule, no yritän parhaani ainakin!

Så för att ha varit fredagen den 13:de har jag i alla fall hittills haft en riktigt ok dag.
Jag kan bara inte låta bli att nämna att jag fick en kommentar angående att jag skriver så mycket om gamla människor här i mon blogg och att jag börjat jobba från fel ändå... Hmm... Den kommentaren kunde nog inte vara mer rätt. Jag måste säga att jag alltid intresserat mig för äldre människor. För det mesta kan du lära dig väldigt mycket av dem och för det andra så kan jag ibland känna att de som är lite äldre än jag kanske accepterar mig lite lättare än vad andra i min ålder gör. Jag tycker också att det är otroligt lätt att glädja en äldre person och dessutom har jag nog sagt det förut också men här kommer det igen. Jag tror mig veta att jag levt ett tidigare liv och dött en allt för tidig död då och nu lever jag då med en gammal själ i en lite yngre kropp! Ni får tro vad ni vill. Jag vet nog inte riktigt om jag tror på det själv heller men jag känner i alla fall det som om jag har en gammal själ.
På tal om åldern så är det lite roligt för hemma i Ekenäs och speciellt på mitt gamla jobb då så har jag allt som oftast fått höra att jag är för ung och att min åsikt inte kan räknas i vissa ärenden. Ibland har det varit frågan om allvar och ibland har det nog varit lite mera på skämt. Men här i Sverige, på jobbet här får jag allt oftare höra att jag ju nog inte är så ung mera. Tänk så det kan vara underligt men kanske de är bättre på att se min gamla själ här i Sverige. Sedan är det ju ingen här heller som känner mig sedan jag var riktigt liten så det är ingen som kan se mig som den lilla Jessica som jag en gång var hemma i Ekenäs.

Nu ska jag se på lite Rederiet via youtube! Jag kan rekommendera det för alla ni som en gång var Rederiet tittare. det är skoj att se alla Uno, Joker, Reidar, Beatrice, Carl, Siw, Viggo... ja ni vet alla de där i Rederiet. Ja och förstås Gustaf han är ju nog ändå så gott som bäst! Så nu ska jag gå på båten igen tills det blir sovdags och så blir det jobb imorgon igen.
Ha en trevlig helg alla ni ljuvliga människor!
Vi hörs och ses (hoppas jag) snart igen!
Och ifall att någon av mina nuvarande arbetskolleger skulle ha tappat bort sig till min blogg så vill jag tacka för gårdagen! "It made my day" så att säga.
Snacka om att vara internationell här idag. jag övar väl inför EPF antar jag. Tänk så många härliga människor jag kommer att få träffa då också!
Just nu känner jag att jag inte förtjänar alla ni härliga vänner som jag har som bryr er om mig och vill mig väl men jag vill ändå att ni ska veta att jag är tacksam.
Så tack och sköt om er!
Kram från lilla mig!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar