fredag 6 juli 2012

Dubbelt av det mesta!

Jag är hemskt ledsen över att det blivit flera dagar nu som jag inte skrivit något! Det har varit mycket på jobbet jag har jobbat 4 dagsturer denna vecka. Tisdagen var jag ledig men då gjorde jag faktiskt så gott som ingenting. Jag köpte en ny bok i måndags och den läste jag i stort sätt hela dagen och sedan blev det länk/promenad en stund på kvällen.

Jobbat har jag gjort väldigt effektivt denna veckan de 4 morgon passen har gjort att jag har stigit upp tidigt och sedan har det varit väldigt fint väder här i Örebro denna vecka så jag har tagit som vana att gå och sätta mig vid vattnet i stan och sitta där och läsa en stund efter jobbet.

Idag har det dock varit mulet så efter jobbet passade jag på att gå på bio... och nu kom jag just hem, efter att ha tillåtit mig att ta en sväng via pizzerian i närområdet!

En grej som jag tycker att är roligt angående flytten till Sverige är att man får det mesta dubbelt på det viset! Då jag flyttade hit fick jag mitt svenska personnummer, så nu har jag två personnummer.
Sedan öppnade jag mitt svenska bankkonto, så nu har jag ett svenskt och ett finskt bankkonto. Dessa grejer är kanske inte så roliga men det att jag idag firar min namnsdag här i Sverige är ju lite trevligt! Hemma i Finland så firar jag ju Jessica i februari men här i Sverige är det Jessica idag och i morse det första då jag kom in på arbetet så var det en kollega som sa: "grattis på namnsdagen Jessica!"
Hon heter Agneta och hon är så otroligt omtänksam, snäll och härlig!

Sedan insåg jag att en annan av mina kolleger, Ritva, hade haft namnsdag igår (hon är också hemma från Finland från början som namnet kanske skvallrar om). Vi gratulerade varandra. Det är skoj att möta på andra som också är hemma från Finland, då kan man jämföra saker och ting som är olika mellan Finland och Sverige. Hittills har vi konstaterat att i Finland finns det mycket bättre bröd. I Sverige finns det inga piroger... ja sådant!
Det att vara finska har också andra fördelar. Idag när en annan barnmorska skulle hjälpa mig med en bokning på datorn så satt jag där och funderade på om ett ord skulle skrivas med e eller med ä. Jag har alltid varit otroligt dålig på det! Har jag tid att fundera kommer jag på det men har jag mycket att göra ser jag inte alltid hur det ska vara.
Jag ber om ursäkt och säger nu vet jag inte hur det här. Barnmorskan svarar: "inte ska du be om ursäkt, det är inte så lätt"!
Jag nämner för barnmorskan att svenska faktiskt är mitt modersmål! Då säger hon: "säg inte så nu. Jag som tycker att du talar så härlig finlandssvenska."
Det är mycket man kan komma undan med då man bor någonstans där man egentligen inte hör hemma.

En annan fördel är ju också att alla finskspråkiga vänner jag har hemma i Finland tycker likadant, då jag skriver till/pratar med dem. Man kommer undan med mycket.
På tal om finskan så fick jag faktiskt e-post skriven på finska idag. Det var från en av mina tågtanter ("junatädit"). Virpi heter hon. Så nu gäller det att fokusera och hoppas att det inte blir allt för mycket fel i texten jag ska skriva tillbaka!
Ha haha ...

Nog skrivet nu! Nu har jag 2 lediga dagar framför mig och nu på direkten ska jag först äta min nästan kallnade pizza och sedan ska jag fördjupa mig i min bok!

Ha det gott och hoppas att ni får en fin helg! Ta vara på er och kom ihåg att jag tycker om er och saknar er mina vänner!
Kram Jessica

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar