måndag 16 juli 2012

Kort från Ekenäs!

Tänk så jag varje gång blir glad då jag får oväntade hälsningar hemifrån Ekenäs! Idag när jag i min ensamhet kommer hem från jobbet och tänker jag tittar väl i postlådan då för att se om dit kommit någon räkning eller reklam så har jag fått ett kort hemifrån Ekenäs!
Förresten så heter det nog inte postlåda här, utan det heter väl brevinkast eller något sådant på Sverige svenska skulle jag tro!

På tal om brev idag då så måste jag bara få skriva och berätta en liten skojig grej! Hur många av ni som läser denna min blogg har inte någon gång suttit och tittat på Svensson Svensson... Alltså Allan Svensson, brevbäraren, och hans familj. Allan Svensson bor ju i Vivalla i Örebro och Vivalla ligger endast ett stenkast ifrån var jag bor idag. Tänk vad världen kan vara liten ibland. I och för sig så verkar verklighetens Vivalla vara långt ifrån det Vivalla där världens bästa postiljon eller brevbärare då var hemma ifrån. 
I och för sig så är världen allt som oftast ganska så liten när det gäller mig... Man hittar alltid något som man kan koppla till något när det gäller mig! Det är e nav mina arbetskompisar som flera gånger har sagt att hon tycker att Ekenäs låter så bekant och att hon tycker att hon hört det förr någon gång!
Så säger hon: Är det inte någon konstnär som är hemma från Ekenäs?

Vi kommer fram till att det är Helene Schjerfbeck hon tänker på och när jag slår upp på Wikipedia så står det mycket riktigt att: "Ett par år efter moderns död 1923 bosatte sig Schjerfbeck i kuststaden Ekenäs där hon stannade tills hon under kriget flyttade till ett sanatorium och därefter till Saltsjöbaden utanför Stockholm."
Världen är liten! Men för att hon visste vem Helene Scherfbeck var så kunde jag berätta om det populära monumentet som finns uppsatt i Ekenäs, till minne av henne!

Helene Schjerfbeck klockan som är så populär hemma i Ekenäs!
 Bilden är tagen från www. raseborg.fi
 


















Allt detta började från att jag fick kort och kortet var ifrån min gudmor och hennes familj. Tack så mycket!
det är så mycket av mina känslor som drar mig till Ekenäs eller också Finland just nu! Jag saknar ni som är där hemma! Idag fyllde min gammelmormor 89 år och min farbrors fru fyllde 50 år. Igår fyllde moster min år och "Haije" en av mina grannar och goda vän, hemma i Finland fyllde också år igår!
Så det är mycket tankar som går hem till Finland just i dessa dagar! Jag pratade med gammelmormor idag. det känns bra att veta att hon har det bra där hemma på hemmet!
 Igår fyllde också en av mina arbetskompisar, här i Örebro, år! Så lite födelsedag har även jag fått fira!


Från en sak till en annan så måste jag få berätta en liten rolig sådan här finlandssvensk tabbe som jag än en gång har gjort! Idag när jag kommer hem från jobbet så går jag in i min närbutik och det är en liten butik men det finns hur mycket som helst i butiken... Allt man kan behöva faktiskt (förutom sådana produkter då som helt enkelt inte bara finns i Sverige). Jag har ju själv köpt fina krukor och även fått fina krukor (av Andrea) för att så kryddor i. Nu tänkte jag då att jag skulle ta tag i saken och titta i min närbutik om de säljer mylla där. Förstås så hittar jag inte det så när jag kommer till kassan så frågar jag ifall de säljer någon "muld" i butiken. Jag får ett nej till svar men att så säger expediten att jag kan kolla där utanför och att de nog åtminstone har små påsar med "blomjord" där utanför.
Blomjord är ju just det jag menade att jag ville ha... men det är inte så lätt att veta vad saker och ting kallas här i Sverige! I alla fall fick både jag och expediten oss båda ett gott skratt när vi sist och slutligen förstod varandra! hahaha...

 Jepp men nu blir det snart sängen för mig!
Sov gott alla ni människor där ute som läser dessa mina underliga och osammanhängande inlägg här på min blogg. Bloggen som jag från början egentligen endast startade för att ni skulle kunna följa med vad som händer i mitt liv...


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar