lördag 28 september 2013

A walk down memory lane del 1/ part 1

För svensk version, läs längre ner.

Right now I´m home in Ekenäs, Finland and I´m having a nice time. Each time I come home I realize I did the right thing moving away but then again I enjoy being at home when I am.
This last week I have met a lot of people that means so much to me. I´ve met the young kids that are growing bigger and bigger for each time and they are learning new thing all the time. This time one of the kids did learn my name and he was sitting in the Livingroom shouting "Essi, Essi, Essi, Essi, Essi..." I at least took it as a try to say Jessi!
An other of the young ones thought that I am silly but he wanted to talk to me on the phone and later on he wanted me to read Donald Duck magasins to him.

Last week-end I and friends went bowling, for dinner and then we sang singstar at a friends home. I had a great time and I loved singing, though I´m not any good at it!

Maten jag åt i lördags och det var suveränt gott! Rekommenderas!
Vi åt på La Vida!
Kyckling med getost, ruccola, grönsaker, pinjenötter och honung.
Chicken with goat cheese, ruccola, vegetables, nuts and honey.

Last week on Thursday and Friday there was a market in town. This autumn market is organized every year around the same time. There are carousels and stands whit all kind of items and different food stands. The last couple of years I`ve always bought some English fudge at a stand where the salesman only speak English. Otherwise I did not buy to much, I was in one carousel with my cousin but mostly I just walked around an talked to a lot people and I loved it.

More news from home is promised as soon as possible!
Now Swedish addition.


Jag är hemma i Ekenäs just nu och jag har försökt träffa så många människor som möjligt. Varje gång jag kommer hem så tycker jag att det är roligt att vara hemma och träffa alla härliga människor, samtidigt inser jag varje gång varför jag flyttat bort härifrån.
Denna gång flög jag till Helsingfors och träffade där min släkting och sedan tog jag tåget till Karis var jag blev hämtad och de första dagarna i Ekenäs var jag mycket i Langasböle  och jag barnvaktade lillkillen i huset för att han var sjuk en dag. Jag fick en ny bästa vän efter det och han satt på kvällen och ropade "Essi, essi, essi, essi, essi, essi, essi... i vardagsrummet.
Jag lyckades bra med barnvaktandet, den ända missen jag gjorde och det var en miss bara på grund av ouppmärksamhet. Det var att jag lyckades sätta på blöjan bak och fram men den fungerade lika bra i alla fall. Även om en kompis påstod att jag traumatiserat pojken för livet eftersom jag tvingat honom att kissa och skita bak och fram! Hahaha...

Sedan träffade jag också min brors söner och de var också underbart härliga, den äldre av pojkarna konstatera än en gång att jag är tassig och han menade att det är andra än han som tycker det. I alla fall är det härligt att se hur go han är med sin lillebror men då lillebror satt med oss medan vi skulle läsa Kalle Anka och han tog i tidningen och vill hålla och bläddra själv då var han nog lite jobbig enligt storebror.

Förra helgen var det träff med några kompisar som gällde. Först var vi ut och äta och bilden på maten ser ni tidigare i inlägget. Maten var suveränt god och efter maten blev det bowling och sedan singstar. Jag älskar singstar men sjunger tyvärr inte så bra.

Förra veckans torsdag och fredag var det höstmarknad i stan och där gick jag runt och hade chansen att träffa massor med olika människor. Vädret var fint och varmt för att vara marknad här i Ekenäs och så var jag också och hälsade på min gammelmormor och hade en kringla med till henne.
Jag har de senaste åren köpt engelskt godis på marknaden och det främst för att männen som säljer godiset pratar engelska och jag får prata engelska med dem och så åkte jag också en obligatorisk gång i krockbilarna med min kusin!
För att inlägget inte ska bli för långt så slutar del 1 här och så kommer del 2 så fort som möjligt.

Kram på er!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar