onsdag 18 september 2013

Regn och rusk

För några dagar sedan var jag hemma i Örebro och planerade en resa hem till Ekenäs. Jag har planerat resan en längre tid men hade inte bokat något eftersom jag inte varit riktigt säker på när jag ville åka. Sista kvällen i Örebro blev en riktigt trevlig kväll med väldigt trevligt sällskap, gott att äta och en biokväll med Monica Z. Tack för det trevliga sällskapet Ritva!
Jag kan verkligen rekommendera filmen Monica Z. Jag gillade den åtminstone och jag vill också här ta tillfälle i akt och säga min åsikt om något som diskuteras en hel del i Sverige. Det är att man upplever att man visar en så fel bild av Monicas pappa i filmen och att han är så elak. Jag måste säga att jag inte överhuvudtaget upplevde honom elak. Han var sträng och tog ansvar tycker jag. Han såg till att hans barnbarn hade det bra och han var nog stolt, han hade kanske bara lite svårt att uttrycka det. Detta är då bara min upplevelse av rollfiguren som ska föreställa Monicas pappa, sedan vet jag inte hurudan Monicas pappa egentligen var och kanske rollfiguren ger fel bild av honom.
Men det viktiga som jag verkligen gillade med filmen var att Monica var sin egen kvinna, hon tog ansvar för sitt liv och hon levde inte bakom en man eller så. Hon var kvinnan som betalade för sig själv och som kunde förhandla. Jag hoppas verkligen att den sidan av henne har någon sanning i sig. Jag gillar den starka framåt sidan och det att man vet vad man vill och också vågar göra det och samtidigt kan man se en skörhet.

Nu sitter jag dock i Ekenäs efter att kvällen innan ha bokat resan och så åkte jag iväg efter att ha packat väskan, diskat och pysslat en del halva natten. Igår kom jag då till Helsingfors, en trött tjej men efter en lång pratstund med min släkting så hade jag fått ihop lite ny energi!
Sedan fick jag träffa några av mina godaste vänner av goda! Tack för övernattning Sebbe och Jenny och ett speciellt tack till lillkillen i huset. Goingen kom och väckte mig imorse och vägrade lämna mitt rum innan jag faktiskt hade stigit upp. Sedan åt vi morgonmål, borstade tänder och jag fick åka med till dagis! Det jag varit mest rädd för sedan jag flyttade från Ekenäs var att alla de små grynen inte skulle komma ihåg mig men hittills har det fungerat bra i alla fall!
Älskade små ungar!
Idag har jag inte gjort mycket. Det har blåst och regnat och ruskat hela dagen och det har varit skönt att sitta inne. Min mamma fick hem i posten idag veckans Allas tidning och i mitt horoskop står det att min självdisciplin är som bortblåst och att jag nu förmodligen kommar att välja att ta dagarna som de kommer. Jag ska strunta i de flesta måsten och på så sätt alstra ny energi.
Utmaning står det bara ett ord på: Chefen. Det är ju tur att jag inte jobbar som bäst men i värsta fall så är ju risken den att i detta läge betyder chefen JAG och då kan jag inte komma undan utmaningen! Åtminstone ska jag satsa på: BRA URSÄKTER! Så det tänker jag köra med!

Mer finns det att skriva om och jag har en hel del inlägg på hälft men får inte de slutförda... Men mera information lovas!
Ha det bäst alla ni och ni Örebro människor, JAG SAKNAR ER!
Kram
PS. Jag rekommenderar Monica Z filmen, en härlig story innehållande mycket känslor!
Kram igen!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar