fredag 23 maj 2014

Komplimangernas komplimang/ The compliment of compliments

Scroll down for English version:

För en tid sedan fick jag komplimangernas komplimang, för att vara sagd till mig. Jag har många äldre människor omkring mig (och jag som då är såååå ung så är det inte alla gånger frågan om lastgamla människor som jag har runt mig). Men det gör att jag allt som oftast får hör och känna mig så mycket yngre än vad jag egentligen är och vad jag egentligen känner mig. Jag har redan länge sagt att jag har en gammal själ och att jag egentligen borde vara äldre än vad jag är.

Men för en tid sedan fick jag alltså en komplimang som jag blev så glad för. Jag fick höra att det inte vara någon skillnad om jag hade varit 20 eller 29 år (som jag är idag) för jag har den karaktären som gör att jag hade gjort rätt även som 20-åring. Och då tar jag mig förstås friheten att tolka det hela till att om denna person anser att jag som 20 åring kunde tänkas lika klok och intelligent som jag idag kan så måste jag ju ha utvecklats under de senaste åren med den tillkommande erfarenheten och så och på så sett fortfarande vara klok och intelligent för min ålder. Man kan ju alltid hoppas och fantisera! 
Dock måste jag säga att jag brukar tänka att hur kunde jag tro att jag visste så mycket när jag var yngre för inte visste jag ju något då mot vad jag vet nu och ändå vet jag ju mycket nu men vad kommer jag att veta sen?!
(Det här är total Jessica logik och jag kan gott och väl först om ni inte förstår mitt sätt att se och fundera kring allt detta men så har jag ju alltid varit lite annorlunda också!)

Sen är det ju klart att erfarenhet kommer med åldern men vi är alla med om olika saker i våra liv och det finns inget som säger att en 40- åring är lika erfaren som en annan 40-åring. Dessutom finns det personer som lär sig av sina fel och misstag medan andra aldrig tycks lära sig och gör misstag på misstag på misstag, om och om och om igen. Alltså kan även en yngre ha smarta idéer även om denne inte har lika mycket erfarenhet som en äldre. (Efter detta som jag skrivit här är jag mer än väl beredd på att jag kommer att få en del kommentarer men det får jag väl lov att ta. Jag vill också tillägga att jag hoppas att bara jag får leva till att uppnå en högre ålder så hoppas jag komma ihåg mina funderingar nu och behandla yngre/alla personer med respekt och att jag även lyssnar på andras åsikter.)

Det är klart att jag gör mina misstag jag med. Jag hatar det men är ju tvungen att acceptera att jag inte gör allting rätt jag heller för annars hade jag väl "gått in i väggen" för länge sedan eller tagit livet av mig. För misstag gör jag, säger saker som jag inte alltid menar och sårar människor ibland medvetet men för det mesta omedvetet (vill jag tro i alla fall) Många gånger då saker och ting blir fel tror jag att det handlar om att jag kämpar för rättvisa eller sanningen och att helheten blir viktigare än den lilla enskilda människan. Jag tycker att detta inte är rätt egentligen men det är den jag är och det är inte så lätt att förändras. Andra gånger är det kanske PMS eller kvinnohormoner eller så också bara djävulshornen som är väl dolda som hoppas fram.

Jag anser dock att man inte är bättre än sin svagaste länk, även om man har bra länkar också och man ska bygga från dem. När de svagare sidorna kommer fram så är man i alla fall fast där och det är inte trevligt varken för en själv eller för någon i omgivningen.

Och ännu till sist måste jag säga att jag många gånger har sagt att jag gärna redan nu skulle ha en äldre klok persons erfarenhet men man kan inte få allt här i världen så jag får kämpa på och njuta av de personer som ser att jag kan fast jag är ung men jag har en känsla av att i mångt och mycket kommer jag ännu länge att få kämpa i motvind. Jag hoppas bara att jag en dag kommer att kunna känna att nu är jag precis rätt i livet.Så gått som varje gång går jag den väg eller gör det som känns rätt. Alla gånger är det inte det som är rätt men man måste försöka. Ibland sårar man eller gör illa andra men man får försöka sitt bästa och jag hoppas att jag alltid kommer att ha viljan att kämpa för det som jag tror på och som känns rätt och ändå inte såra för många på vägen.


Vet inte om den här video egentligen passar in här... Eller vad snurrar jag om? Det är klart den passar in! Den här bloggen har ju fått sitt namn efter en sång som kvinnan i denna video sjunger och så heter ju sången "cose delle vita" som betyder "saker i livet" och dessutom sjunger ju Eros Ramazzotti på italienska ju!
Tänk er bara en sådan underbar överraskning att du går på en Eros Ramazzotti konsert och får Tina Turner på köpet! Fast det var väl tur att jag inte var där för jag hade väl dött av lycka eller spruckit av glädje! Jag känner dock till och med här och nu hur det ryser i kropp och själ!



Don´t know if this video belong here... Or what am I saying? Of course it do! This blog got it´s name after a song the women in the video is singing and they sing about "cose delle vita" that means "things in life" and Eros Ramazzotti is singing in Italian.
Think if you did go to a Eros Ramazzotti concert and the surprice guest was no less then Tina Turner. I would die of happiness! Even sitting here just thinking about the possibility gives me chills in body and soul!


Some time ago I got the compliment of compliments, by my measures anyway. I have many friends that are older then me (and remember that I am soooo young so my friends are not that old even though they are older then me). But with a lot of older friends around me I often get to hear and feel a lot younger then I really am or feel. I have many times before said that I have an old soul and that I really should be a lot older then I am.

Some time ago I got the compliment of compliments and that was that it was no difference if I had been 20 today or if I am 29 as I am I have a character so I still would have thought wisely even as a 20 year old. I though think that I if I could think wisely as a 20 year old I should hopfully be even wiser now and hopefully still have a good character.
Even so I have to say that I often think that how could I, when I was younger think that I knew so much because today I think I know so much more but sometimes today I still think I know everything and how could I do that!?

And then again there are times when I just think I can´t do anything. I guess everyone have times like that. I make mistakes, I do and I hate making mistakes but I just have to accept them and live with them. Because if I don´t accept them I would not be able to live my life. Sometimes you hurt people, sometimes unconsciously and sadly enough also sometimes deliberately. I want to think that moste of the times I hurt people unconsciously and mostly just because I try to fight for the bigger truth or justice and in this fight forget tha smaller picture and the persons around me. Always when this happens I think that I have to change but that is easier said then done. Sometimes I can say that it is the hormones or PMS but sometimes it´s just the devils antlers that gets a hold of me.
I try to think of myself that I´m no better then my worst, with times of goodness in between and at time when the worst take over I´m not nice to be around.

I have though said many times before that I already today would love to have an older and wiser persons wisdom but I guess I get to continue struggeling for some time yet and keep on hoping there are persons around me who see me for who I am. I´m going to be young fore a while yet but I hope that one day I will find myself just exactly right in life but I at least can say that mostly I go the way that feels right in my head and heart.
Lot´s of deep thoughts here but sometime that is also needed.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar