onsdag 6 februari 2013

Runebergsdagen!

Runebergsdagen är något som helt klart inte firas i Sverige. Runebergsdagen firas i Finland alltid den femte februari. Varför jag nu skriver om Runebergsdagen är för att allting började med att jag förra fredagen skulle fixa fredagsfika till jobbet. Eftersom det i fredags ändå var första februari och passligt nära Runebergsdagen bestämde jag mig för att jag kunde bjuda på lite finsk tradition också.

Jag har aldrig tidigare bakat Runebergstårtor så det var en chansning. Jag fick lite goda råd hemifrån och även om Runebergstårtor inte precis är mina favoriter så beslutade jag mig för att pröva på att baka dessa tårtor. Jag bakade dem i vanliga muffinsformar och så här fina blev de.


Runebergstårtor
Jag måste säga att jag tycker att de blev riktigt goda. Jag gillade dem nästan bättre än vad jag brukar gilla köpta Runebergstårtor och de gjorde succé på jobbet. Alla sa åtminstone att de gillade dem och som sagt så gillade jag också mina Runebergstårtor.

Sedan måste jag också berätta att även om Januari månad inte gick så bra gällande mitt löfte om att springa 100 kilometer men då kan jag nu i alla fall berätta att februari istället börjat bättre. Jag har nu två länkar sprungna och tredje länken blir ikväll. Än så länge har jag kommit upp i 15 kilometer och så får vi se hur lång kvällens länk blir.

Senaste natt jobbade jag och då brukar jag och då såg jag och min arbetskompis på lite filmer. Filmerna blir ju pausade ibland för att man behöver jobba då och då men stunderna det är lugnt så är det ju bra att ha något som håller en vaken. I natt hade min kollega med sig en alldeles fenomenal film, en absolut Jessica film. "Letters from Juliet", ahh, den är helt suverän. Filmen är inspelad i Italien, bland annat Toscana. Omgivningarna i filmen är totalt njutbara och innehållet i filmen är helt ljuvligt. Jag kan bara säga till er alla. Se filmen!
Jag har också sett en annan film, "Confessions of a shopaholic". Filmen handlar om en tjej som helt enkelt shoppar för mycket och ljuger och håller på. Det roliga med den här filmen är att tjejen påstår sig kunna prata flytande finska och ibland hör man lite finska i filmen också. Roligt för mig åtminstone och jag kommer än en gång på att jag måste skärpa mig och passa på och läsa lite finska böcker eller se någon finsk film eller något så att jag får minnet förfriskat.

Men nu räcker detta. Nu är det dags för länken. Egentligen vet jag inte alls hur sugen jag är. Ute har det snöat en del under de senaste dagarna men det får inte stoppa mig just nu. Hej då, för nu!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar