torsdag 14 februari 2013

Vändagen 2013!

Då var det den där dagen på året igen, vändagen. Denna dag har gått på som vanligt, jobb eller rättare sagt skolning för min del. Intressant dag har det varit som började som vanligt med allt för lite sömn men innan dess hade jag sovit extra och annars är nog kroppen och knoppen van med inte allt för mycket sömn. Skolningen var i alla fall så intressant att det inte fanns någon risk att jag skulle somna. Och undrens tid är inte över. Kan ni förstå att jag faktiskt var på jobbet redan kl: 7 och kursen började först kl: 8.30, sedan kan jag ju förstås tillägga att så stora förbättringar var det kanske inte. Till saken hör det att det fanns instuderingsfrågor som man skulle svara på och en film skulle man också se på, så jag var nog inte alls för tidigt ute!
Kursen gick i alla fall ut på "återupplivning" av nyfödda och det finns faktiskt en video ute på youtube som är inspelad på sjukhuset i Örebro och som visar ett fall.
Är ni intresserade kan nu gärna ta en titt på videon här under.



Med tanke på att det är alla hjärtans dag så måste jag erkänna att jag än en gång känner mig lite ensam. Alla mina vänner finns ute på världen någonstans, eller ja alla finns definitivt inte där ute.
En sådan här dag är jag så tacksam för alla vänner jag har att dela mitt liv med och samtidigt så är denna dag en påminnelse om så många vänner som jag saknar. Vänner som inte lever mera och vänner som jag av olika orsaker inte har kontakt med. Med alla vänner jag har så har jag i alla fall valt att sitta mitt emellan allting och allihopa. Jag som aldrig brukar skriva då jag är på farande fot kommer nu att frångå min princip. Saken är den att jag sitter mitt emellan mina två hemställen just nu. Även om jag nyligen var hem till Ekenäs så är jag faktiskt på väg hem igen. Jag sitter alltså så här på alla hjärtans dag på Finlandsfärjan/sverigebåten. Inte allt för munter kan jag lova er men samtidigt så är det ganska roligt att iaktta människor. Åker jag tillräckligt många gånger så kommer jag kanske att kunna skriva en ny serie typ en blandning mellan Rederiet och Färjan (eller vad det senare programmet nu heter, i alla fall menar jag den där dokumentären som dom spelar in på båten mellan Finland och Sverige).

Intressanta är att jag varje gång av någon underlig orsak handlar så mycket att jag får fribiljetter för kryssningar. Nu på dessa två resor inom en och samma vecka har jag fått ihop två gratis kryssningar. Då gäller det väl bara att komma iväg på kryssningarna.
Något annat intressant med att resa mellan Finland och Sverige är att allt som oftast träffar man på någon man känner, åtminstone känner igen om man nu inte känner personerna personligt. På tal om att känna igen så tillbaka till dagens skolning så fick jag än en gång frågan om jag är hemma från Åland och jag fick förklara att nej jag kommer från Ekenäs. Då de fick reda på att jag var från Ekenäs så berättade de att det så länge som fram tills senaste höst hade jobbat en läkare på sjukhuset som var hemma från Örebro men att han nu jobbade i Göteborg. Jag sa att jag hade hört om det och att jag hade blivit informerad om det även hemifrån. Roligt och intressant, jag blir inte ens överraskad mera.
Allt som oftast är det någon som jag känner på något vis och som jag redan skrev så om jag inte känner personen så finns det någon som känner någon som känner just denna person. Det är det ljuvliga eller om du vill det sorgliga med Ekenäs. Alla känner alla på gott och ont.

Intressant är hur finnar alltid kommer att vara finnar. Här sitter jag i caféet med ett annat par (som jag faktiskt tror är hemma från Ekenäs, åtminstone västra Nyland). Vi sitter och ser på tv, paret följer mera med ett svenskt program men jag tittar alltid då och då upp jag med från min dator och mitt i allt kommer en finne. Först vet man inte att han är finne men efter en stund kan man inte missta sig. Nej, för vad gör han, jo sätter sig närmast tv:en och byter kanal. Höjer ljuden och mitt i allt har vi finska nyheterna på tv istället för vårt svenskspråkiga program. Jag kan inte göra annat än konstatera TYPISKT! För mig spelar det inte så stor roll egentligen men lite irriterande är det nog att han bara tror att han kan slå sig ner och byta kanal utan att ens fråga om det är ok. Storyn fortsätter sedan ganska typiskt och det svenskspråkiga (väst Nyländska) paret stiger upp och kvinnan poängterar att de faktiskt såg på programmet men så går de bara snällt sin väg och finnen förstod säkert inte ett ord av vad hon sa till honom. Sorry, det kan vara att jag bara lever efter stereotyper men jag bara beskriver vad jag såg. Den finska mannen sitter kvar tills han ätit klart, sett nyheterna, vädret och sporten och sedan reser han sig och går vidare. Ho ho ho... man vet inte om man ska skratta eller gråta.

Som vanligt så är ju musiken väldigt svängande och ombytlig. Här kommer nu några axplock i musiken ombord.
Du är så yeah yeah Wow wow!


Täysikuu!



Ja det är bara två låtar bland många. Hoppas ni får en trevlig helg! Jag ska då göra mitt allt för att ha roligt men sedan ska det jobbas lite också. Nu blir det puben och ett glas rött och sedan blir det sängen! Go natt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar