lördag 29 december 2012

Det var den julen det!

Vad skönt att julen är undan, samtidigt som jag har firat en fin jul i år! Helst av allt skulle jag samla alla människor som jag känner och bara sitta och umgås, tycka om varandra och dela vardagen. Men nu kan jag ju inte samla ihop alla människor som jag känner så den jul jag nu firade var nog det närmaste det bästa jag kunde komma! Jag har för första gången i mitt liv lagat julmat!
Jag har bjudit på finsk julmat till mina arbetskompisar.
Jag vet att jag skrivit detta tidigare men jag är så otroligt tacksam för att jag fått lära känna dessa min härliga arbetskompisar här i Örebro! Tänk att jag ändå skulle ha den turen!
Tillbaka till julmaten så är det ju stor skillnad på ett svenskt julbord och ett finskt julbord så nu har jag lärt svenskarna att äta finsk julmat. Jag lagade potatis-, morots- och kålrotslåda. Jag bjöd även på mammas köttbullar och så åt vi så klart skinka, lite sill (fast det åt inte jag), julmust drack vi också och förstås så blev det en hel del nötter, choklad och frukter!
Här ska jag väl tillägga att jag hade turen att få hjälp med kålrotslådan av min släkting i Stockholm! Tack så väldigt mycket!


Detta är morotslådan, färdig för ugnen!

Sedan bytte vi julklappar! Alla vi som jobbade hade med sig varsin julklapp och så fick man dra ett nummer och och fick den julklappen som hade det numret och roligt nog så var det ingen av oss som fick sin egen julklapp och jag fick hjärtan! Passande tycker jag!


Julklappen jag fick på jobbet!
Lite andra julklappar hade jag ju också fått hemifrån Finland.

Mina julklappar!
 Julen firas lite annorlunda här i Sverige. I och för sig vet jag nu inte riktigt hur traditionsenlig "finsk" eller "finlandssvensk" jul jag i vanliga fall har firat men så som jag firat jul är i alla fall annorlunda än det vad mina arbetskompisar tydligen firar! I Sverige börjar man redan fira jul den 23:dje med att ha uppesittarkväll! Den kvällen jobbade jag också och då försökte vi äta lite gott också... Underligt nog så var vi ju alla tvungna att jobba lite också eftersom vi faktiskt var på jobb! Men så tittade vi också på Svenssons jul... Den brukar ju alltid komma på julafton men i år kom den dagen innan. Härligt kan jag tycka att familjen Svensson faktiskt bor här i Örebro och i Vivalla, som ligger precis granne med var jag bodde tidigare!

På julafton var det ju sedan Kalle Ankas jul men min eviga tradition hann vi aldrig se på eftersom vi faktiskt än en gång var tvungna att arbeta lite också! Min eviga favorit på julafton är Kan du vissla Johanna, med Per Oscarsson i huvudrollen. Men tur så finns det svt play så jag har i alla fall kunnat se programmet i efterskott.

På tal om tv så har det ju kommit en hel massa filmer och musikdokumentärer, så jag får väl säga som Allan Svensson i Svenssons jul. Jag har firat en äkta svensk! Jag har tittat på tv! Fast helt äkta svensk jul har det ju inte varit men jag kan väl säga att det varit en blandning av en äkta svensk jul, med finskt inlägg och sedan en äkta vårdarbetares jul på jobbet.
Men det är mysigt med jul på jobbet! Julen bär ju i alla fall med sig en härlig, mysig, magisk stämning! Samtidigt har denna jul varit en ganska så tung jul. Detta år och speciellt denna senaste månad har inte varit den mest lysande. Omgivningen har varit fylld av tunga upplevelser och händelser, så denna jul har nog varit lite sorglig men livet för med sig så mycket och det tunga hör till livet och det får en att bli påmind om hur man ska vara tacksam för det fina i livet.

Sedan vill jag också passa på att tacka för alla fina julkort jag har fått! Tyvärr så kom inte mina julkort längre i år än till att jag handlade material för julkort. Jag började laga mina julkort men sedan kom jag aldrig längre! Tyvärr, men kanske nästa år istället! Men ett stort tack till alla som sänt mig julkort i alla fall! Nästa år får ni nog kort av mig också. Underligt nog kan jag tycka att jag är så dålig på att få saker gjorda här! Jag har aldrig haft mer fritid. Mina arbetskompisar är oroliga här för att jag jobbar så mycket och de är rädda för att jag sover för lite men då skulle de veta hur jag levde hemma, med dagar som oftast var fyllda av program från morgon till kväll.

Tack till alla som kommit ihåg mig nu till jul! Ni ska veta att ni finns i mitt hjärta och i mina tankar! Saknar er och som sagt önskar jag att jag kunde ha er alla härliga människor här hos mig på en och samma gång! I och för sig kan jag tänka mig att det skulle kunna bli en salig blandning och hur alla skulle komma överens skulle kunna bli intressant!

Ja, ja, men nu är det klart för denna gång!
Nu är jag ledig några dagar och imorgon finns det planer om lite "finskt mys", mera om det imorgon!
Ikväll är planen lite gott att äta! Sallad och kanske en hamburgare från 

MAX - Sveriges godaste hamburgare och lite vin till tror jag!
Hittills har det ju varit en nykter jul här, eller ja inte riktigt helt!
Jag fick ju en liten julklapp till men den kan jag inte ha med på bild här för den finns inte kvar mera! Eller jo vänta,
Mörk choklad med order om att ta lite röd vin till!
Åtminstone har jag förpackningen kvar! ;)
Det blev alltså att äta lite choklad och dricka något glas vin helgen innan jul!

Hoppas ni alla andra haft det bra!
Ta vara på varandra!
Ännu viktigare! Ta vara på er själva!
Behandla er själva med värdighet och behandla omvärlden på samma sätt!
Kram på er alla!


1 kommentar: