söndag 2 december 2012

Första advent och julmarknad!

Igår firade jag då lilla jul med mina arbetskompisar. Vi åt tryffel, FINSK lakrits och franska praliner som tomtenissarna hämtat. Sedan åt jag sushi igår medan de andra åt pizza eller kebabrulle. Inge vidare då det blivit vana att på helgerna beställa mat till jobbet! Det har blivit allt för många pizzor på senaste tid och jag har nu lovat mig att det inte ska bli mera pizza under detta år. Jag åt då istället sushi som var riktigt gott och eventuellt lite hälsosammare!
Igår kom också den första delen av julkalendern. Jag har ju många udda nischer och en av dem är att jag gillar att se på julkalendern, men igår kunde jag se att jag helt klart inte är ensam om den nischen!

Det var lilla julen det och sedan var det bara att jobba och under natten blev lilla jul istället första advent.


"När första ljuset brinner står julens dörr på glänt
och alla människor glädjas att fira få advent"
 
första advent
(www)
Versen här ovanför skrev jag på tavlan på jobbet för att förgylla dagen lite och det är så roligt då folk blir glada av det lilla i vardagen. Ibland behövs det så lite för att ens medmänniskor ska bli glada och då blir man glad själv också. Enligt min mening är det just precis det som julen innebär, små handlingar av givmildhet och glädje.
På tal om givmildhet och glädje som tror jag inte att jag berättat för er något som fick mig att glädjas. En av mina arbetskompisar kom en kväll fram till mig och sa "Jag gick på stan idag och då såg jag det här och kom att tänka på dig!" Det är den lilla gesten i det hela och värmen jag känner att hon som inte har känt mig längre än sedan sommaren, går på stan och ser en flaska med massage olja och tänker att hon ska köpa den till mig som tack för den massage jag fick träna på henne!
Tänk att dessa människor (mina arbetskompisar) som säkerligen har fullt upp med sina egna liv och som inte känt mig speciellt länge tänker på mig! Det känns värmande att veta det! Jag tänker ofta att det är egentligen de små sakerna i livet som gör livet värt att leva. Det är inte de stora sakerna. Man behöver inte göra stordåd för att förbättra vardagen för någon och det är genom små handlingar som man förändrar världen på lång sikt. Det har även moder Theresa sagt.

"Alla kan inte göra stora saker. 
Men alla kan göra små saker med stor kärlek."
 

Jag anser att speciellt i juletid har vi väl lite mer enkelt att komma ihåg sådan små men viktiga saker, eller? Är det så att vi julstressar allt för mycket idag för att kunna komma ihåg att njuta av det lilla i vardagen och varandras sällskap.
Djupa och svåra tankar och samtidigt så enkelt bara man tänker efter ordentligt.
I alla fall är det då första advent idag och versen för idag handlar om att tända ett ljus och att julen snart är här. Ljus har säkert många tänt länge redan den här hösten och nu har väl de flesta plockat fram julpyntet och ljusstakarna för att få lite ljus i höstmörkret. Den lilla snö som kom för några dagar sedan ligger kvar vit på marken och det är mysigt. Här har dock inte snöat så mycket medan jag har hört att det snöat ordentligt hemma i Finland.

Intressant är att mina arbetskolleger här i Örebro är väldigt oroliga över att jag sover så lite. Jag har aldrig sovit som mycket medan jag sedan ibland sover "igen" den lilla sömn jag vanligtvis får och kan då sova nästan hur länge som helst. Varför jag tar upp sovande här och nu är för att idag sov jag utan problem. Jag kom hem från jobbet och somnade och tror ni inte att ungefär kl: 14 börjar någon granne borra med borrmaskin och jag vaknar. Men det var riktigt bra sist och slutligen för jag kom ut och iväg till Wadköping på julmarknad.
Julmarknad Wadköping
Julmarknad i Wadköping
(www)
Wadköping är ett område som inte ligger långt ifrån där jag bor just nu. Det är ett område vart man i Örebro har samlat olika gamla hus från trakten omkring och det var mysigt att gå där och titta på allt från hantverk till honung och annan mat försäljning. Jag handlade inte så mycket men det blev lite honung och en julklapp faktiskt också, som kommer att skickas till Irland!
Mysigt med röda stugor, vit snö, mycket folk och lite julsånger också.
Nu är jag hemma igen och borrandet har slutat. Jag ska försöka vila lite till och sedan ska jag koka julgröt och så blir det då julkalendern om cirka en timme. Sedan sista natten jobb för denna gång och sedan lite ledigt!

Hoppas att ni haft en fin fin dag alla ni och kom ihåg att göra de små goda gärningarna i vardagen och vi kan alla börja med dem redan idag!
Kram

2 kommentarer:

  1. monicalundstrom@luukku.com2 december 2012 kl. 18:32

    Du skriver så kloka och fina tankar. En varm adventskram till dej. Hälsningar från Ekenäs och Raseborgsvägen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack ska du ha. Jag skriver bara vad jag känner... blir nog kanske lite väl personlig/filosofiskt ibland men vad kan jag göra...
      Och oj, vad jag saknar Rasebordsvägen just nu!
      Hoppas att ni alla har det bra där i mina gamla grannkvarter!
      Kram

      Radera