torsdag 6 december 2012

Väder och vind och Självständighetsfirande!

Igår visade vädret och naturen än en gång visat att vi människor egentligen är ganska så små!
En ordentlig snöyra drog fram i mellan Sverige. Stockholm och Örebro var bland annat varit utsatta. En del kom inte iväg till jobbet och flyg, bussar och tåg stod delvis stilla. Bilar körde av vägarna och jag hade inte lätt att cykla till jobbet! Galen jag? Ja, men det vet nog alla ni som känner mig. Det är klart att jag försökte cykla så gott jag kunde men jag kan ju säga att det inte var lätt. Men framåt kom jag så det så och emellanåt var jag tvungen att gå.

Nu har det ändå gått cirka 6 månad sedan jag flyttade hit. Underligt hur tiden går så fort! Livet har kanske inte blivit som jag förväntat mig, samtidigt så vet jag inte vad jag förväntade mig. Jag kastade mig hals över huvud iväg på ett äventyr som jag inte visste var skulle sluta? Samtidigt hade jag inget att förlora. Jag behövde förändring och till mångt och mycket har flytten hit blivit bättre än jag kunnat föreställa mig. Allt blir ju aldrig som man önskar men det är väl det som är livet. Jag har åtminstone grundtryggheten i mig själv med mig och än en gång känner jag mig lyckligt lottad att få lära känna alla mina härliga arbetskompisar. På tal om arbetskompisar så ska jag idag tillsammans med mina arbetskompisar fira Finland. Det är ju Finlands självständighetsdag idag och jag och mina arbetskolleger ska fira med att äta sushi! Det ska bli skoj. Jag borde väl också försöka se om man kan se på slottsbalen via Yle Areenan. Det skulle ju inte vara en riktig självständighetsdag utan att man sätt lite på balen och får kommentera klädsel och så!

Till och med Ica butikerna firar Finland denna vecka!


Det känns lite underligt att tänka på att idag är första gången i mitt liv som 6/12 inte är en röd dag i kalender. Idag får jag inte helgtillägg även om jag jobbar på självaste självständighetsdagen men fira kan jag ju i alla fall!
Här kommer nu nationalsången, med en stor risk för att vara patriotisk, men "that´s lfe".

"Vårt land, vårt land"
text Johan Ludvig Runeberg
tonsatt av Fredrik Pacius


och så den finska versionen
översatt av Julius Krohn.

Jag tycker att nationalsånger är ganska så mäktiga egentligen. Det spelar egentligen inte så stor roll vilket lands nationalsång som spelas men var gång blir det en liten nostalgisk känsla.

Om temat förra månaden på denna blogg var Tina Turner låtar så tror jag att denna månads tema kommer att vara Moder Theresa och/eller andra fina citat.
Jag har en fin lugn julkänsla i mig just nu. Jag känner mig glad och nöjd med beslutet att flytta hit till Örebro. Man växer av att byta miljö ibland och man får lära känna så många nya människor. Man får lite perspektiv på livet.
Moder Theresa citaten ger också väldigt ofta lite perspektiv på livet! Ha en bra dag och hoppas att ingen blir insnöad idag! Ta det försiktigt.

"Jag har funnit en paradox, att om jag älskar tills det gör ont, så försvinner smärtan och bara kärleken finns kvar."
sagt av Moder Theresa

Dessa ord får mig att tänka att släpper man bara taget så kan man älska någon/något förbi smärtgränsen och fortsätta att älska förutsättningslöst och utan krav och saknad och en massa andra negativa krav och känslor. Men jag vet inte! Det tar mycket på den lilla människan att älska förutsättningslöst och att inte bli utnyttjad eller sårad. 
Tunga tankar så här tidigt på morgonen men det är väl finskhetens tungsinta sinne som får mig att tänka dessa tankar.
Jag tror att jag nämnt det tidigare man jag kan inte låta bli att säga det igen men jag kan tycka det lite intressant att finnar är ju kända för sitt tungsinta, pessimistiska synsätt men tydligen är människor i Närke kända för att vara Sveriges pessimister! Alltså har jag väl hittat rätt. Samtidigt brukar jag säga att jag är inte pessimist. Jag försöker bara att inte ha för stora förhoppningar så att jag slipper bli allt för besviken då livet inte vill samma som jag. Jag brukar försöka se mig som realist istället för pessimist.

JEPP, det var det för denna gång!
TREVLIG SJÄLVSTÄNDIGHET TILL ER ALLA!
KRAM!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar