fredag 21 december 2012

Tacksamhet och tänkvärt!

Jag tänkte alldeles nyss att det nog är länge sedan jag senast skrev här och så får jag en påminnelse av en av mina mest aktiva läsare. "Det är ganska länge sedan du uppdaterat din blogg nu" står texten på facebook meddelandet! Hmm... Jag vet och jag är glad att det finns någon som pushar mig och hjälper mig att ta mig själv i kragen!

Jag hade ändå tänkt skriva nu! Jag återkommer egentligen till ett ämne som jag skrivit om för inte så länge sedan. Det är att man ska vara tacksam för de små sakerna i livet. De stora tar oftast sist och slutligen mera energi av en än vad man har att ge!
Jag är nu tacksam för alla små saker som jag har som glädjer mig just nu! Jag är väldigt tacksam och glad för så många fina julkort som jag fått i år. Jag som vanligtvis brukar skicka julkort till så gott som alla jag känner jag har inte skickat ett enda julkort i år!
Men det gör ju inte att jag inte blir väldigt tacksam för alla fina kort jag fått och ikväll hade jag verkligen fått ett kort som jag blev lite extra glad för. Ett kort jag inte hade kunnat tänka mig att jag skulle få! Jag fick julhälsningar från mitt härliga handbollslag! Ja, mitt och mitt men ni förstår nog vad jag menar. Jag fick också ett julkort med en Mumin slickepinne i och så många många andra härliga kort som jag fått! Tack till er alla!

Idag fick jag också av en av mina arbetskompisar en "julgåva". Bröd! Finskt bröd som min "finska" kollega hade bakat!
Sedan kom också chefen till mig idag med en gåva från kliniken. Tydligen får man julgåvor på kliniken och denna gång fick vi två stycken bio biljetter.

Det är små saker, små saker som får mig att må bra. Visst finns det stora saker som får mig att må bra också men ju större saker desto större tomrum lämnar de efter sig. För inget är bestående!
Det finns de som pratar om att man ska acceptera de dåliga stunderna och njuta av de bra stunderna, efter det dåliga kommer alltid något bra och det som är bra kommer aldrig att bestå! Pessimistiskt eller realistiskt, ja det får ni själva välja!

Nu är det snart jul och jag har denna fredag ledigt och ska fixa det ena och det andra, så nu blir det god natt!

Fast först ett moder Theresa citat eller rättare sagt, ifall det inte blir så många inlägg innan jul eller nyår så blir det en moder Theresa dikt:

Moder Teresa
tanken på moder Theresa får mig att känna hopp!
(www)
"Människor kan vara oförstående och självupptagna
- förlåt dem i alla fall.

Om du är snäll kan andra anklaga dig
för att vara självisk och ha dolda motiv
- var snäll i alla fall.

Om du är framgångsrik attraherar du
en del falska vänner och några riktiga fiender
- var framgångsrik i alla fall.

Om du är ärlig och uppriktig
kommer någon att försöka lura dig
- var ärlig i alla fall.

Det som har tagit dig många år att bygga upp
kan förstöras av andra över en natt
- bygg i alla fall.

Finner du frid och lycka kan andra bli avundsjuka
- var lycklig i alla fall.

De goda gärningar du åstadkommer idag
blir bortglömda redan i morgon
- gör goda gärningar i alla fall.

Om du ger världen det bästa du har att ge
kanske räcker det inte ändå
- ge världen ditt bästa i alla fall.

När allt kommer omkring
handlar det om dig och ditt Högre Jag
- det handlade aldrig om de andra, i alla fall."

(www)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar