onsdag 12 december 2012

Luciadagen!

Idag är det Lucia dagen! Det firas stort här i Sverige. Visst firar vi det i Finland också men det har för mig inte egentligen varit en så stor tradition. Jag gillar ändå Lucia, hon sprider ljus omkring sig. Jag tycker om glädje och ljus och det är det jag främst förknippar till Lucia. Lite intressant bakgrund till just Lucia firandet är att Lucia firandet först firats i Italien och Sverige, sedan har traditionen spritt sig till övriga Norden!
Idag ska det tydligen bli Lussebullar och glögg på jobbet, om jag har förstått rätt! Vi får väl se!

Gårdagen var intressant på jobbet. Det var finska teamet mot svenskarna! Haha... Jag och min Finlands födda kollega arbetade i team idag och vilket team det var! Jag blev nästan tvungen att prata finska! Jag berättade att jag hade övat min finska hemma i Finland och att jag upplever att den är väldigt rostig. Då ville de att jag skulle prata lite finska där men då svek modet. Underligt hur det kan vara svårt att prata finska framför någon annan som jag vet att också kan finska men som jag vanligtvis pratar svenska med. Det går inte något vidare! Men då jag var hemma i Finland så tror jag att tomtenissarna hade fixat med lite julklappar och jag tror att en av julklapparna kommer att vara en bok på finska! Så det är bara att träna.
På tal om böcker så köpte jag en ny bok idag! Surprice! Jag tror att det kommer att bli intressant men tung läsning. Boken heter: "Slutstation rättspsyk - om tvångsvårdade kvinnor som inte dömts för brott", skriven av Sofia Åkerman och Thérèse Eriksson.
Ska bli intressant att se vad den boken egentligen handlar om och när jag får tid att läsa den!

Idag är det så där typiskt Jessica flum från det ena till det andra! Men vad kan man göra! Jag är lite flummig idag! Har nu jobbat två dagar igen efter att de lediga dagarna jag spenderade i Finland och jag kan ännu en gång konstatera att jag älskar att jobba! Just nu kunde jag jobba dygnet runt, så mycket energi jag får från människorna i min omgivning och från att göra någon nytta.

För att det här är ett moder Theresa citat så är det formulerat som det är men om man frånser det gudomliga i citatet och endast ser på den sanna meningen i citatet så tror jag att alla kan ta till sig detta citat!

Jag är inte säker på exakt hur himlen kommer att se ut, men jag vet, att när vi dör och det börjar bli dags för Gud att döma oss, kommer han inte att fråga ”Hur många god gärningar har du gjort i ditt liv?” Han kommer snarare att fråga ”Med hur mycket kärlek har du gjort det du gjort?”

Åtminstone hoppas jag att det kunde vara så, att bara man verkligen försökt sitt bästa så bedöms man efter det och inte av alla svårigheter och misstag och fel man gjort!


Ha det gott! Ja, en liten julsång tycker jag att vi alla kan få njuta av!

 
"Let it snow" by Dean Martin

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar