lördag 1 december 2012

Lilla jul och slut på fastandet!

Igen har jag lärt mig något nytt. I Sverige firar man inte lilla jul medan vi då i dag lördag 1/12 firar lilla jul hemma i Finland.

Lilla jul (finska: pikkujoulu) firas i Finland varje år lördagen före första advent. Lilla jul är en försmak av julen, då lillajulgranen (kan vara en liten äkta gran eller som jag kan minnas så hade vi alltid en liten plastgran som togs fram på lilla jul).
De minsta barnen får lillajulklappar som tomtenissarna lämnat under lillajulgranen. Tomtenissarna kan också lämna lillajulklapparna utanför ytterdörren. Dessa klappar är ofta väldigt enkla. Senare i december byts lillajulgranen mot den vanliga julgranen. I skolorna sjunger man julsånger och äter pepparkakor.
Nuförtiden är det alltmer sällan som lillajul firas så grundligt i familjekretsen, men för de äldre ungdomarna innebär lilla jul allmän fest eller krogbesök (FÖRSTÅS!), medan de vuxna ofta har firmajulfester (FÖRSTÅS!) omkring första advent. Lilla jul är dock ingen officiell helgdag i Finland, utan en vardag.

Så jag får väl hitta på något för att fira lite lilla jul här i Örebro också! Kanske jag får överraska mina arbetskompisar på något sätt.
Sedan måste jag tyvärr erkänna att det inte blev mer än 4 dagar fasta denna gången, möjligtvis kan jag räkna det som 4 ½ dag! Jag brukar fasta för att det känns bra för kroppen men denna gång har jag varit väldigt frusen och också hungrig och så har jag mått underligt. Kanske det inte är så bra att fasta vintertid? I alla fall så gav jag upp i natt. Kroppens behov blev för mycket mentalt för mig så jag bestämde mig för att sluta här för denna gång. Fastar gör jag ju för att må bra och inte tvärttom!
Men det kommer väl nya tåg igen och nästa gång känns det kanske bättre!
Så glad lilla jul på er alla!
Ta vara på er!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar