torsdag 22 augusti 2013

Listan del 2/ The list part 2

Nu kan jag fortsätta på listan då jag sovit en god natts sömn. Någonting jag kom att tänka på imorse var då min kompis son steg upp och småpysslade och gjorde sig redo för skolan var att det är väldigt mysigt att vakna och höra att det är någon annan uppe som småpysslar. Jag antar att det har med min barndom att göra och minnen från då jag så ofta sov över hos min farmor och farfar och jag som oftast vaknade till att fammo höll på med något i köket och lyssnade på radion eller att min fafa gjorde något och småsjöng till det. Härligt! Nu till fortsättning på listan.

Now I´ll continue after a night that I´ve been sleeping so good. This morning I woke to the sound of my friends son getting ready for school and that was a cosy feeling. I guess it´s reminds me of my childhood and when I used to stay at my grandparents house. In the mornings I used to wake up from the sound of my grand ma in the kitchen, listening to the radio or my grandpa fixing something and singing along. Lovely! Now to continue on the list.

24. Vilka yrken har du provat på? Oj, få se om jag kan komma ihåg så långt tillbaka i tiden! Jag har sålt glass i glasskiosk, jobbat på café, barnvaktat, jobbat som sjukskötare och som barnmorska. Min pappa var gårdskarl då jag var yngre och där hjälpte jag också lite med det mesta.
24. What professions have you tried? Selling Ice creame, babysitting, working at a café, nursing and midwifery. My father also was the "gardener"/caretaker of the yard where we where living when we where young!

25. Hur går du helst klädd? Det som jag gillar just nu och här.
25. What kind of clothes do you use? Anything and everything I like here and now.

26. Vilket stjärntecken är du född i? Vattuman!
26. What star sign are you? Aquarius!

27. Vilket är ditt favoritgodis? CHOKOLAD!
27. Favourite candy? CHOCOLATE!

28. Vad sa du senast? Hahaha... som vanligt så småpratar jag med mig själv, så jag sitter och kommenterar vad jag skriver och tänker! Men om vi ska ta något jag sa till någon annan så var det senaste jag sa: "Mamma och dom kommer hem ikväll." Detta var till min kompis son då! :)
28. What´s the last thing you said? I´ve been talking to myself again, mumbling to myself. But if I should choose something I said to somebody else then it would be: "Mum and the others are coming home tonight." This I said to my friends son this morning!

29. Vilket var ditt bästa ämne i skolan? Hade inget direkt favoritämne. Gillade lite av allt och det är kanske orsaken till att jag kan lite om allt men ingenting fullständigt.
29. Favourite subject in school? I don´t think I ever had a favourite subject. I liked a little of everything and that might be the reason to why I can a little of everything but nothing really good.

30. Vad har du på dig just nu? Svarta mjukisbyxor och en vit tröja.
30. What clothes do you have on you right now? Black cosy pants and a white jumper.

31. Vilken är din favoritaffär?Oj, det beror på vad jag vill köpa! Klädaffär får jag nog säga Gina Tricot och så kan jag inte göra annat än nämna Pennys in Athlone, Ireland! :)
Pennys har allting du kan behöva och till ett bra pris dessutom.
31. Favourite shop? Gina Tricot, I love their clothes and then I have to say Pennys in Athlone, Ireland. O, I miss Athlone and my friends there and shoping at Pennys! It´s been to long since I´ve been there!

32. Vad har du för storlek i kläder? 42-44.
32. Clothesize? It´s probably different numbers in English thinking but up here in the north I´d use 42-44.

33. Vad har du i dina fickor? En näsduk!
33. What do you have in your pockets? A hanky!

34. Vad köpte du senast? Mat och sådant!
34. What did you last buy? Food and things like that!

Right now I feel my English is not to well... The transulation is as it is and I hope I´m using the right words and getting the sentence and spelling so you can understand what I mean!
 

35. Hur många gånger har du flyttat? Inte så många gånger så långe jag bodde i Finland. Där hade jag på mitt då 27-åriga liv flyttat 5 gånger tror jag men efter att jag flyttade till Sverige så har jag på bara lite på ett år redan flyttat 3 gånger!
35. How many times have you moved? 5 times as long that I still lived in Finland but since I moved to Sweden I have moved 3 times already in the last year!

36. Om du var fast ensam på en öde ö, vilka tre saker skulle du ta med? En riktigt tjock bok, en filt och en tandborste!
36. Name 3 things you would bring whit you to a desert island? A realy thick book, a blanket and a thootbrush!

37. Är du morgon- eller kvällsmänniska? Både och, och detta kan bli ett problem ibland då det blir allt för lite sömn eftersom jag inte kommer i säng i tid och sedan stiger upp ganska så tidigt! Men när jag tänker efter så är jag nog mera en kvällsmänniska men jag har inga problem med att stiga upp på morgonen heller!
37. Morning- or evening person? Both, maybe more of a evening person but I have no problem to get up in the mornings either. This just means I often get to little sleep!

38. Senaste filmen du såg på bio?Ja, det var då Red2 som jag redan skrev om... men för att inte skriva för tråkigt och eftersom jag nyligen sett en hel del filmer och så, så kan jag nämna att jag sett en hel del på en favorite serie "As time goes by" heter den. Senaste film jag såg på DVD skulle då vara It´s complicated med Merilyn Streep bland annat!
38. Last movie you´ve seen at the pictures? That was Red2 that was my answer on an erlier question, but lately I´ve seen a lot of movies and so. One of my favourite series "As time goes by" I´ve watched a lot lately and the last movie on DVD would be It´s complicated, whit Merilyn Streep.

39. Har du blivit sydd någon gång? Ja en gång då jag var liten ramlade jag och slog upp ett sår i pannan som måste sys, 2 eller 3 stygn blev det om jag kommer ihåg rätt!
39. Ever needed stiching up? Yes, ones when I was little I fell and needed 2-3 stiches on my forehead just over my right eyebrow.

40. Har du någon gång badat naken utomhus? Of course, och det är härligt! Speciellt efter den varma bastun!
40. Ever been skinny dipping outside? Of course and it´s lovely, specially after the Sauna!

41. Vad åt du till frukost? Två smörgåsar med ost och medwurst, filmjölk med blåbär, ett glas Vichyvatten och sedan en kopp kaffe med lite Fazers blå till.Oj, verkar ju vara värsta hotellfrukosten!
41. What did you have for breakfast today? Two sandwiches, sour milk whit bleuberries, a glass of sparkling wather, a coffee and some chocolate! I don´t have this kinds of breakfasts everyday, in fact mostly I don´t eat anything.

42. Hur såg ditt liv ut för tio år sedan? För 10 år sedan, oj oj oj... Då var jag 18 år det mesta av min tid gick åt till skola, handboll och party party på krogen! För 10 år sedan var nog kanske den mest sorgfria tiden jag någonsin upplevt! Att dansa natten lång det var något det!
42. Your life 10 years ago? School, Handboll (olympic) and party, party whit dancing all night long whit friends! That was times to remember!

43. Har du någon gång åkt dit för fortkörning? Nej!
43. Ever been stoped in trafic because you´ve been driving to fast? No!

44. Vem gjorde senast något extra speciellt för dig? Oj, tänkte först skriva att jag inte kan komma på något men så kom jag på! :) Jag fick hemlagad svartvinbärssylt av Ritva, min arbetskompis för några dagar sedan! Sylten i en fint inslagen glasburk fint "inpackad" med papper på locket! Tack Ritva!
44. Who did lately so something special for you? Ritva, my coworker and friend gave me a jar of homemade jam. Lovely!

45. Vart lägger du din mobiltelefon när du sover? Oftast någonstans i närheten eftersom den är min väckarklocka.
45 Where do you put your mobile phone when you go to bed? Usually somewhere clouse by cause I often use the snoose on my phone!

46. Vad var det sista du åt? Frukost men det sista specifika jag åt var den där chokladen till kaffet.
46. Last thing you did eat? Breakfast, the chocolate!

47. Vilken tid är din väckarklocka inställd på? Beror på hur jag jobbar eller om jag är ledig... Ingen direkt ordning här inte!
47. What time is your alarm set on? No special time, depends on if I´m working or having a day of... New time almost every day!


Nu har jag andra planer för idag... så jag måste rusa iväg... men en fortsättning på listan lovas ännu! Ha en bra dag alla ni. Här i Örebro är det härligt väder och just nu sitter jag på balkongen och njuter av solen och lyssnar på Spotify som just precis spelade en låt som jag nu vill dela med er!

Now I have to run, things to do... Here in Örebro we have a lovely weather an I´m going out into the sun now... First I want to share a song I just listend to on Spotify!

Dean Martin and Frank Sinatra whit "Guys and dolls"
Have a nice day! Love you all!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar