lördag 31 augusti 2013

Lindesberg

Det verkar som om jag alltid har en massa att berätta samtidigt. Nu finns det hur mycket som helst att berätta och det kommer att bli inlägg på inlägg eftersom jag nu en tid inte hunnit med att skriva så mycket!

Nu ska jag berätta för er om Lindesberg.

Lindesberg är en tätort i Västmanland samt centralort i Lindesbergs kommun, Örebro län. Lindesberg ligger cirka 40 kilometer norr om Örebro och varför jag åkte till Lindesberg var för att där bor en arbetskompis till mig. Lindesberg är beläget vid Lindesjöns norra strand mellan Bottenån och Lilla Lindesjön. Lindesberg är en liten by och 2010 räknade man till 9 149 invånare. I Lindesberg finns Lindesbergs lasarett.

Lindesbergs läge, vid Lindesjön och Bottenån har gjort att Lindesberg under historien fungerat som transportleder för handelsvaror från och till Bergslagen, längs Arbogaån via Väringen och vidare till kusten. Det är sannolikt att detta har varit av stor betydelse för framväxten av Lindesberg. Skogen, malmen och den bördiga jorden i trakterna är andra faktorer som haft betydelse när människor valt att etablera sig här.
Man vet inte när den första bebyggelsen uppstod på platsen, men den första stenkyrkan på Lindesbergs kyrkas nuvarande plats tros ha byggts på 1300-talet. Av den byggnaden återstår bara ett fåtal stenar i koret. Orten hette då Lindesås, och kom så att göra fram till mitten av 1600-talet.
Lindesås kyrkby kom redan under senmedeltid att framstå som centralort för handeln i Lindesbergs bergslag. Ortens betydelse kom att öka under 1500- och 1600-talen i samband med bergshanteringens expansion. Handeln bedrevs främst av borgare från Arboga och Örebro.
1639 framlades förslag att grunda en ny stad för Nora och Lindesberg bergslager vid Järle och 1642 utfärdades även stadsprivllegier för staden. Planen övergavs dock snart och 1643 fick Lindesås tillsammans med Nora sina stadsrättigheter under Drottning Kristina, som Lindesbergs stad.
Lindesberg lyckades trots hårt motstånd från Arboga och Örebro städer överleva som stad samt behålla sin status som centrum för järnhandeln. 1688 brann 32 gårdar ner i norra delen av Lindesberg, men i stället för att hjälpa Lindesberg förbjöd Karl XI i ett brev 1689 borgarna att återuppbygga den nedbrunna stadsdelen och befallde dem istället att flytta till Arboga eller Örebro. Någon flytt blev dock aldrig av och gårdarna återuppbyggdes efter hand. Under frihetstiden uppnådde Lindesberg en kort uppblomstring.

Vid 1766 års svåra penningkris fick dock stadens blomstring ett snabbt slut.
Under 1770-talet uppgick antalet invånare i staden till knappt 650. Handelsutbytet mellan Bergslagen och slättbygden fortsatte att prägla näringslivet i Lindesberg långt in på 1800-talet.
1869 drabbades centrala Lindesberg av en svår eldsvåda, 27 gårdar mellan Köpmangatan och Trädgårdsgatan brann ner och kyrkan skadades svårt.
Den egentligen tillväxten i staden kom först på 1870-talet, då Lindesberg fick järnvägsförbindelse. Denna utveckling har fortsatt under 1900-talet, med en expansion i framför allt metall- och verkstadsindustri. Under senare år har tillverkningsindustrin minskat samtidigt som offentliga och privata tjänstesektorn ökat i omfång.

Jag var som sagt och hälsade på min arbetskompis och vi gick "Lindesjön" runt. Tyvärr hade jag inte min kamera med mig för jag kan lova er att det var väldigt fin miljö jag rörde mig i. Efter promenaden fick jag hälsa på hos min arbetskompis, fick smaka på utsökt hemmagjord spenatsoppa. Det var länge sedan jag ätit spenatsoppa men jag älskar det!

Jag hade helt enkelt en härlig dag!
Tack för den Anu.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar