söndag 6 oktober 2013

Home sweet home

For English version scroll down!

Underligt kan jag själv tycka men så sant som att jag skriver detta här är att jag har börjat känna mig hemma här i Örebro. Nu efter att ha varit två veckor hemma i Ekenäs så kan jag konstatera att jag älskar att vara hemma och träffa massor med människor som jag tycker så mycket om! Men jag hade också en stark känsla av att jag har gjort rätt som har flyttat från Ekenäs och tagit steget ut i världen eller ja steget till Sverige i alla fall. Dagen då jag skulle åka från Ekenäs så kändes det nog tråkigt att åka ifrån alla härliga människor men samtidigt så då jag steg av bussen i Örebro så kände jag att nu är jag hemma!
Härligt att kunna känna så, att man har gjort ett rätt beslut. Det finns nog de som har svårt att förstå att jag överhuvudtaget flyttade till Sverige eller rättare sagt att jag flyttade från Ekenäs men turligt för mig så är de flesta förstående och tycker att man ska se världen så länge man är ung. Ung och ung, det vet jag inte om jag kan säga. Visst är jag ju ung men jag är nog äldre än många andra som gett sig ut i världen.
Så allt är upp till hur man ser på saker och ting!

Hemma i Finland beslutade jag mig för att jag ska försöka hålla fast vid min finlandssvenska. Jag kan inte förstå att det ska vara så svårt och att jag verkligen ändrar mitt prat beroende på vem jag är med. Det som var skönt med att vara hemma i Finland är att jag inte behövde fundera på vad jag skulle säga utan det var bara att prata på. Jag uppmärksammade dock när någon pratade om att de hade sjukt någonstans eller om de skulle gå på "vessan". Det är ord som jag inte använder här i Sverige och jag reagerade faktiskt på detta. Andra ord som jag tyckte det var roligt att höra var "jatku", kiva, tala (ekenäsiskt uttal) och en del andra ord som jag inte kan komma på just nu.
Det är intressant hur olika men lika språket sist och slutligen är men så fort jag var tillbaka här i rebro så pratade jag med mera rikssvensk brytning igen. Ändå pratade jag med mina svenska arbetskompis i telefon då jag var hemma i Finland också och jag upplevde själv att jag pratade mera finlandssvenska då med dem än vad jag gör när jag befinner mig här i Örebro. Jag nämnde saken för en av dem jag pratat med men hon kunde inte minnas att hon märkt någon skillnad, så kanske allting sitter i mitt huvud?

På hemvägen blev det en sväng via Åbo och sedan med Viking Grace från Åbo hamn på kvällen. Med på båten hade jag en kändis. Maria Montazami stod i Tax Freen och gjorde reklam för sina viner. Jag fick en liten bild på henne i min mobil. (Det är ett annat ord som jag inte använder i Finland. Där heter det kännykkä!)
På båten på väg hem tittade jag sedan på filmen "Letters to Juliet" en underbar film som jag verkligen kan rekommendera. Lyx med tv i hytten på Viking Grace. Jag har inte riktigt någon koll just nu men en gissning skulle vara att Viking Grace har kört mellan Finland och Sverige i kanske 6 månader, längst sedan början på året och på min återresa så firade man den 1 miljonte gästen. Inte illa men nu blir det god natt!

During to the late hour this song is suitable! "Sweet dreams"
Med tanke på att det är mitt i natten tycker jag att det passar med sången "Sweet dreams"

What´s home and what´s not home. Right now I mostly talk about home in Finland and home in Sweden. Of course my roots are in Ekenäs and I love being there whit all the people I love. But everytime I am at home in Finland I also realize that it was a good decision to move from Ekenäs and that I made the right decision to move to Örebro. When I came back to Örebro after staying in Ekenäs for teo weeks it felt good to be home in Örebro. As soon as I steped of the Bus in Örebro I thought "I´m home!"
It feels good!
Here I now would want to give you all a tip on a great movie " Letters to Juliet". It´s brilliant but now it´s time for me to go to bed. Sweet dreams!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar