onsdag 2 oktober 2013

A walk down memory lane part 3/ del 3

For English version scroll down but have a look at the photos on the way down to the text!

Varit på besök på Kullan och fått smaka på den berömda hutten!
One friend treated me to a shot!

Om jag i ett tidigare inlägg klagade på att jag inte hade fått en hutt då jag besökt Kullan så kan jag nu meddela att den missen är återställd. Jag hade själv glömt bort hutten även denna gång men det hade inte värdinnan och för att återställa missen och för att jag inte skulle bli i obalans så blev jag bjuden på två huttar!
Senare under min visit i Ekenäs så blev jag också på ett annat ställe bjuden på en liten likör, men det skulle hållas lite hemligt och jag skulle inte få berätta om det. En del är mera öppna med att de själv dricker då och då och även bjuder andra medan andra vill hålla hemligt med att de bjuder "små flickor", som mig, på sprit!

En dag förra veckan började jag med frukost hos en vän och jag försenade mig med åtminstone en halv timme bara för att jag inte kommer i säng på kvällarna och försöker stiga upp tidigt för att hinna med så mycket som möjligt följande dag. Denna dag kom jag i alla fall inte upp då jag skulle och jag var till och med lite illamående men det gick sedan över efter en god frukost och en cykeltur till svampskogen.
Vi gick runt någon timme i skogen och hittade faktiskt lite svamp.

Fina kantareller!

Mushrooms!

Jag har också hunnit med en 70 års fest denna gång. Min en släkting (som egentligen inte är biologisk släkt men som räknar mig 100%-igt till sin släkt så jag räknar också honom till min släkt.)
Jag kom som en "surprise" gäst och han verkade i alla fall bli glad för att jag kom.
Det är härligt att få känna att man kan tillhöra en släkt utan de där riktiga biologiska banden. Det betyder för mig i alla fall att man får njuta av härliga människors gemenskap men samtidigt står man automatiskt utanför framtida arvsstrider/arvsskiften.
Jag har en mycket stor familj även om jag lever ensam. Till min familj hör alla som vill höra dit och som jag tycker om och det är många människor som jag tycker om!
Jag inser igen att även om jag varit hemma i snart två veckor så har jag endast hunnit med att träffa en bråkdel av alla om jag vill träffa. Jag har tänkt tanken tidigare men tänker den igen. Jag borde i något skede när jag kommer hem boka en plats och en tid då och sätta annons i tidningen. "Här sitter jag hela dagen. Det är bara för den som vill att komma och hälsa på." Ett bra alternativ tycker jag.

Jag träffade också min fafa (farfar) och jag hjälpte honom klippa gräset på hans gård. Jag klippte gräs och fick en kaffe paus emellan och så fortsatte jag igen och klar blev jag och fafa verkade nöjd med resultatet.
För alla ni vänner i Örebro så kan jag meddela att om jag någonsin får er med lurade till Finland och Ekenäs så planerar jag en fest här på denna gräsmatta. Jag har berättat för några av mina vänner i Ekenäs att jag planerar att bjuda med er och "finnar" tackar aldrig nej till en fest!

Here I have plans to invite my friends from Örebro if I get them to come to Ekenäs and the yard is so large so I think I can invite my Ekenäs (Raseborg) friends at the same time!
Här är gräsmattan som jag klippte och denna gräsmatta skulle vara ganska så passlig om jag skulle lyckas få hit mina arbetskompisar från Örebro. Gräsmattan är dessutom så stor att mina vänner från Ekenäs (Raseborg) nog också skulle rymmas. (Åtminstone en del!)
Jag försöker här för mig själv räkna upp hur många människor jag hunnit träffa under dessa nästa två veckor men innan jag egentligen hann börja räkna så konstaterade jag att det är så pass många människor att jag skulle få räkna hur mycket som helst och antagligen skulle jag ändå glömma någon så då är det bättre att inte räkna alls. En del har jag pratat med i timmar, andra lite nu och lite då och en del har jag endast hunnit byta några ord med på gatan då vi sprungit åt olika håll. En sak som jag med säkerhet dock kan säga är att jag varit lika glad över att träffa er alla. Det värmer och ger mig kraft då jag får se ett leende på någon annans läppar. Jag har dock lovat alla jag träffat att skriva brev eller på annat sätt hålla kontakt så det kommer att bli mycket brevskrivas den närmsta framtiden.

Jag har också fått mig många glada skratt och varit med om situationer som har förlängt mitt liv med många år. En som verkligen överraskade mig och som fick mig på gått humör var en snart 85-årig släkting. Då jag hälsade på henne sa hon att jag skulle titta på vad för slags skor hon hade köpt. Hon sa också att hon inte visst vad för slags infall hon fått och dessutom kunde hon inte gå med skorna men hon hade nu köpt dem i alla fall. Ni ser skorna på bilden nedanför. Ni kan förstå att hon skrattade åt sitt impulsköp och samtidigt kan jag inte annat än att se upp till henne för att hon vågade köpa något hon gillade, synd bara att hon sedan inte kunde använda skorna. Skorna är definitivt inte jag men jag kommer att använda dem för att de är bekväma och för att de ändå är lite häftiga och framför allt tycker jag att det är tufft av min släkting att ha köpt dessa skor.

My relative had bought new shoes and then desided she would not use them so she gave them to me.
Skorna jag fick av min släkting!

Det var allt för denna gång och den sista delen av "A walk down memory lane". Nu gäller det att se framåt och nya äventyr.
Ta vara på er! Kram


One of my coworkers at home in Finland every now and then writes about how she is having a shot or a drink in the evenings and last time I visited her I realised to late that I didn´t get a shot and pointed this out to her. So this time the wrong was corrected and I got two shots.

I met so many people during the two weeks I was home in Finland. I have promised to write to each and every one. I did meet some people for just a moment, some I talked a little longer to and some I saw many times. I did a lot of different things, I had a lot to eat, was at partys/ birthday partys and I slept not nearly enough but thats life.
It´s been wonderful to talk about the past but now it´s time to take a step into the future and new adventures.
Take care! Love YA!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar