söndag 27 oktober 2013

Ensam

"Ensam är stark. 
Nähää, du flicka lilla,
ensam är ensam och i 
längden blir det väldigt tråkigt."

(fritt ihågkommen från en replik av Gustav Sjögren, maskinmästare på Freja)

Det finns så mycket intressant man kan diskutera och vad man än diskuterar så kan man vara säker om att det enda man är helt överens om är att det finns väldigt många olika sätt att göra saker på. Allt som oftast så kommer det i grupper upp diskussionen om ensam/ensamhet och hur människor upplever detta. Vissa klarar inte av ensamhet överhuvudtaget samtidigt som självvald ensamhet kan vara väldigt skönt ibland. Ofta när det handlar om ensamhet så blir det prat om att äta ute ensam. De flesta kan faktiskt inte äta ute ensamma om de då inte orkar laga mat själva så kan de flesta eventuellt tänka sig att handla hem mat men absolut inte äta ute på restaurang själva inte.
Jag kan säga att jag inte skulle äta på vilken restaurang som helst men det har nog hänt att jag har ätit ute utan sällskap och även suttit på "fika".

Ett annat diskussionsämne brukar vara huruvida människor tycker att man kan dricka alkohol då man är själv. De flesta tycker faktiskt inte det är ok att sitta och dricka själva, även här är jag nog lite kärringen mot strömmen. Inte så att jag sitter hemma och småsuper hela tiden men ibland så kan det vara trevligt att ta ett glas rött eller något annat.
Jag både dricker och äter själv ibland, om jag inte gjorde det hade jag både hungrat och törstat ihjäl vid det här laget!

Jag tror på att det är bra att göra det som känns rätt så länge man inte sårar eller förstör för någon annan. Jag tror dock att det är viktigt att träna lite på att vara ensam då och då så att det inte kommer som en chock mitt i allt. Sedan finns det stunder då ensamhet är så skönt och man kan njuta av det men i det stora hela har väl de flesta av oss ett behov att dela våra liv med någon annan. Det krävs styrka för att våga vara ensam och jag tror också att det tar tid och träning att öva in ett gillande av ensamhet.

Här är det antagligen samhället och biologin också en påverkan men samtidigt så dyker det upp undersökningar idag som tyder på att allt fler människor väljer att leva ensamma så är vi idag mitt i en förändring av den hittills ganska så stillastående evolutionen. Hittills har man behövt varandras stöd för att klara sig i samhället. Idag ger tekniken oss möjlighet till så mycket nytt och stora förändringar kommer vi säkert att se framöver. Vi klarar oss mer och mer själva och det vi inte kan göra själva kan vi alltid köpa. Men kommer mänskligheten någonsin att vara ämnade till att leva ensamma och hur länge skulle vi klara oss på en öde ö utan att bli totalt galna.

Jag älskar att sitt  och filosofera så här! Man kan se saker på så många olika sätt och att diskutera utveckling och förändring och olika ämnen är intressant tycker jag. Det som ibland kan oroa mig lite är att vi människor lever så i nuet. Det som fungerar bra idag startar man bara utan att egentligen tänka vidare på vilken påverkan det eventuellt har på framtiden.

En dag kommer jag att pröva på total ensamhet på något sätt men den dagen den sorgen!
Jag hittade en låt först via spotify och sedan hittade jag den på youtube.

Ensamvargen av Glesbygd´n.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar