onsdag 18 december 2013

Dag 35 & 36: Självständighetsdagen/ Day 35 & 36: National Day

Scroll down for English version:

Idag är det den femte december. Det finns inte så mycket att orda om faktiskt. Jag hjälpte Filomena med veden. Det har börjat bli en liten tävling henne och mig emellan. Hon är super nöjd om hon hunnit fixa det innan jag hinner med och hjälpa och jag är kanske ännu mera nöjd de gånger jag hinner hjälpa henne eller till och med hinner före henne! Idag efter att jag hjälpt till med veden så bjöd hon på kaffe. Vi har mer och mer att diskussioner. Det är mest hon som talar och jag säger några enstaka ord men jag tror att vi förstår varandra fortfarande.

Julkalenders tittande har blivit en tradition och vi försöker titta varje kväll. Jag gillar faktiskt årets julkalender.


Den sjätte december sedan är ju en alldeles speciell dag för en som är född och uppvuxen i Finland. Idag är det Finlands självständighetsdag. I vanliga fall brukar jag alltid titta på självständighetsbalen på tv men inte i år. Jag ska dock försöka se om man i efterhand kan titta på delar av balen eller till och med kanske hela balen. Det är ju härligt att se vilka som är bjudna och vad folk har för kläder på sig. Dessutom gillar jag verkligen när alla före detta presidenter med fruar/man kommer in och hälsa på den nuvarande presidenten.
Men som redan skrivet här så uppmärksammades inte Finland något alls här idag. Jag får ta igen det när jag kommer hem till Finland igen.
Idag hade den äldre pojken med sig en kompis hem från skolan. Dagen var i huvudsak en riktigt bra dag och till middag fick vi Filomenas hemgjorda pizza så lite fest var det i alla fall!


Jag förstår inte hur det här går till. Jag skriver allting som vanligt men ena stunden är det större text och andra stunden mindre. Jag vet inte hur jag gör eller varför detta händer men ni får ta det som det är!

Today it´s the fifth December. There is not so much to tell really. I helped Filomena with the firewood. It´s like a competition between her and me. She is so happy everytime she fix it before I can come and help her but every now and then I see her and then we helop each other and sometimes I beat her to it. Today after I had helped her she treated me to a cup of coffee. We have more and more to talk about. It´s mostly Filomena who´s talking and I´m saying some words here and there but I think we still understand each other.

Then the sixth of December is an important day for everyone born and have grown up in Finland. Today it´s Finlnad´s national day. In Finland the always have a ball at the presidents castle and it´s always broadcasted on television. I usually watch it but this time I haven´t. It´s nice to see if there is someone you know on the ball and what kind of clothes people have. I guess I at some point at home try to see if I still can find something to watch on the computer.

The older boy had a friend home after school and all in all today was a good day and for dinner we had Filomenas home made pizza so we did have a little party.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar