onsdag 18 december 2013

Dag 37: Bygga fälla/ Day 37: Building a trap

Scroll down for English version:

Dagen innan hade ju den äldre pojken en kompis hem efter skolan och de hade så kul tillsammans så han kom tillbaka även idag. Då skulle jag först inte alls få närvara eller säga något men sen skulle de bygga en fälla och då behövdes det någon som grävde så då MÅSTE jag mitt i allt infinna mig.
Jag vet inte om det är löjligt men ibland känner jag mig riktigt stött av den äldre pojkens beteende mot mig. Jag försöker ha överseende ibland och allt som oftast så säger jag till honom att han inte får prata till mig på det viset. Han kanske inte menar något direkt men det känns som om han inte har någon respekt över huvudtaget gentemot mig vid mer än några tillfällen. Fällan blev i alla fall en grop som vi täckte med kvistar och grenar och vi satte också en morot som lockbete. Jag tror att pojkarna tyckte om fällan. Efter att vi hade byggt fällan hade vi lite picknick på gården.

Till lunch gick pojken hem. Pojken eller var det kanske hans mamma som hade gett till pojkarna varsin penna. I mina ögon såg båda pennorna likadana ut men enligt den yngre pojken så var det någon skillnad och förstås så var det så att han inte ville ha den han hade fått utan den som storebror hade. Jag var ensam med barnen vid lunchen, ja förutom att Filomena var där då! Jag lyfte ut båda bröderna så att det fick sitta och lugna ner sig lite sen fick jag in den äldre pojken och till sist också den yngre för att äta. Den yngre pojken hade dock inte lugnat sig ännu och med Filomenas hjälp fick vi honom också lugn till sist.
För att den yngre pojken inte lydde vid lunch (och han fick hur många chanser som helst) så fick han inte se på julkalendern på kvällen. Den här dagen gick bra förutom vid lunch då och sedan på kvällen då som lillkillen var arg eftersom storebror fick se julkalendern men inte han.


The day before the older boy had a friend home from school and they had such a nice time so that he came back today as well. First the older boy said to me that I could not be close to them and then a moment later he DEMANDED that I come with them cause they where going to build a trap and for that they needed my help.
I know it might be childish of me but sometimes I get really sad from the older boys behavior. Sometimes he shows absolutely no respect towards me.
Sometimes I don´t say anything but mostly I tell him that I won´t tolerate him talking that way to me.
We did though finish the trap and I think the boys thought it was a nice trap. After we finished building the trap we had a picknick outside.

When it was time for lunch the friend went home. The boy or hs mother had given one pen to each of the boys and though they looked the same there appeared to be some difference. The younger boy absolutly wanted the pen his older brother had. Everything of this started at the same time we where going to have lunch and I was have lunch alone with the boys. Both boys ended up outside the kitchen until the had calmed down. First the older boy came back and then the younger but the later had not still calmed down. Filomena helped me and talked to the younger boy and finally he calmed down.
But anyway he had had so many chances so he got a penalty anyway and in the evening as the older brother got to watch a program on the computer he did not.
All in all today was a good day with some outburst every now and then.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar