tisdag 3 december 2013

Dag 25: Läxläsning/ Day 25: Homework

Scroll down for English version:

Idag var det riktiga temperaturväxlingar. På morgonen var det bara 5 grader varmt så jag vill bara säga till er alla som är avundsjuka på att jag är här i södern, var inte det!
Men fram till mitten på dagen hade det ändå hunnit bli 15 grader varmt igen men de dagar som det är regningt och blåsigt så är det ganska så ruggigt väder.

Idag var en sur morgon här men vi kom i alla fall i tid till skolan men mera tack vare att det inte var så mycket trafik än det att vi skulle ha startat i tid.
På eftermiddagen då jag hämtade barnen i skolan så somnade de i bilen på hemvägen och de fick sova lite extra där för att jag och mamman ansåg att de behövde lite vila.

Dessutom hade vi besök idag, som skulle äta lunch med oss. En svensk kvinna som nog bott länge redan här i Italien. Pojkarna valde att inte riktigt samarbeta till att börja med vid lunch så jag och pojkarna åt i köket medan de andra åt i matsalen. Det blev ett helt bra resultat faktiskt av den kombinationen och alla kunde äta i lugn och ro.

Sedan blev det dags för läxläsning och vi har kommit fram till att det oftast är lättast att barnen sitter i skilda rum då läxorna ska göras. Mamman brukar vara med den äldre pojken och jag med den yngre. Idag ville dock den yngre pojken inte riktigt samarbeta och låg lika mycket på golvet som någon annanstans men jag tror faktiskt att jag kom på ett sätt att få honom att samarbeta. Då han låg på golvet så satte jag också mig på golvet och tog honom i famnen och släppte inte honom innan han hade lugnat sig helt och hållet och då han lugnade sig så lyssnade han exakt på det som jag sa till honom och sedan gjorde vi läxorna utan bekymmer. Läxläsningen gick bättre än vad jag hade kunnat tänka mig. Den uppgift han skulle göra var inte så enkel och vi hade inte gjort något liknande tidigare men jag satt där med min ordbok, översatte till svenska och förklarade för honom och han hade tålamod att sitta där och göra allt från början till slut med mig.

Efter att läxorna var gjorda så var jag och den yngre pojken iväg in till centrum för att köpa mat till kvällen. Mamman hade ringt till kötthandlaren och sagt vad hon ville ha så det vara bara för mig att gå in och betala. Jag behövde alltså inte försöka prata allt för mycket.
Pojkarna hade tidigare på dagen ritat teckningar och jag sa till dem att de skulle rita en till Filomena och skriva till henne att de vill att hon ska komma tillbaka från semestern eftersom Jessica inte kan laga lika god pasta som hon.
Pojkarna älskade den här idén och efter att vi varit och handlat så gick vi hem till Filomena och hon skrattade så gott då hon fick teckningen. Jag fick för första gången träffa Filomenas dotter idag och det var trevligt även om jag inte kan prata så mycket med henne heller men vi satt alla vid öppna spisen och hade varmt och mysigt tills det blev dags för kvällsmat och sängen.





Today it was cold in the morning, only 5 degrees warm so all of you who are jealous of me being down here in Italy, don´t. But then in the middle of the day it was warmer again but no more then 15 degrees.
The days when it is rainy and windy it´s not at all a nice weather.

This day started with not so happy boys. We where late for school but good enough it was not so much traffic so we got in time to the school.
In the afternoon when I got the boys from school they did fall asleep in the car on the way back home an when we got home I let them sleep for a while in the car.
The mother had company, an swedish woman but she had lived in Italy for a really long time allready. When it was time for lunch the boys did not want to sit down at the table so I ended up sitting with the boys in the kitchen while the others had lunch in the dining room
and the lunch went well.

Then it was time for homework again and we have realized that it is easier to do the homework with the boys in separate rooms so I went with the younger boy into an other room but he was not so interested in doing the homeworks and lying as much on the floor as sitting on the chair.
But I think that I might have found a way to get him to calm down. I sat down on the floor with him and took him in my arms an sat there with him until he calmed down and then he listened to me and I could help him with the homework. He was so calm so that I did get to look in my dictionary and get the homework translated to Swedish so that we both could understand what he should do. I´d say that I am proud of him and of me!


After we had finished the homework I and the younger boy went to town to buy some meat. The mother had called ahead and reserved what she wanted so I did not have to talk that much Italian.
Earlier in the day the boys had drawn some drawings and I told the boys to give one to Filomena and that they should write to her that they want her to come back from her vacation because Jessica can´t make as good pasta as she. When we got back from town we went to Filomenas and she got the drawings and a good laugh cause of the text. I got to meet Filomenas doughter for the first time and we all sat infront of the fire and had it comfortably until it was time for dinner and after that bedtime.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar