söndag 3 november 2013

Nya fräscha vindar/ A new fresh wind


För svensk version se längre neråt!

Now it´s time for something new again. I didn´t get to continue at my work here in Sweden so I started wondering about what to do. I talked to my coworkers and said that I coud try anything and on that way am I now. One of my coworkers was in Italy on vacation and so it happens that one of the days their program was changed and they ended up at a place where she met a women who said she´ll need an au pair for her two boys. My coworker tells the women she knows a girl that would be perfect and coming back from the vacation she had a mail address and phone number.

I contacted the woman juring this summer but did not get an answer for a couple of months and I didn´t think she would contact me. I was at the annualy festival, this time in Luxembourg. One couple from the Luxembourg team told me that this was going to be their last festival. I have promised to stay in thought but so that would work I did promise to learn luxembourgish or italian so that the man would understand me better. I´ve been talking german with him and his wife but it´s really only the wife that understands german. I came home from the festival applied for a job and got to go to the job interview and all. I was offered the job but at the same time I was offered to go to Italy and now the difficulty began. What to do? Be sensible and take the job or leave for Italy.
The thing with the job was that if I took it I would probably have had to stay at the same job for the next 6 years and that felt like a long time.

I decided to go for Italy and now as a begining I´m going to stay there until Christmas and then I get to come home for Christmas and New Years and if I like it in Italy and if the family there likes me I´ll get to go down there again in the begining of the new year and stay until summer.
So now I´ve left my appartment, one coworker has been so nice that I get to leave my things in her attic and right now I live at her place. So many of my coworkers here are really taking care of me and offers me a place in their homes. I feel blessed to have so many wonderful people around me! I´m going to miss this people but I´ll be back!

The I also found out that an old neighbor had met the mother of this family a year ago and then the girl I rented my last appartment from told me that she and her mother had met the mother of this family about two years ago. And the thing is that when I was checking my mail the other day I did found a letter from this workplace that I did say no to, that they had decided not to employ anyone right now and that they would put out a new advert at a later time and that everyone then would be able to apply again.  Is this faith or what? It at least feels like it´s meant to be and I really hope so cause I felt that meant to be before but haven´t gotten it right then!

Well I did this time have to start with the english version cause there is always a risk that when the swedish one is done I don´t have the power left to write the english one but I promise to keep you all updated and I wish to here from all of you too.
Love YA all!


The attic/Vinden!


Even the flowers are taken care of/ Till och med blommorna har fått ett fosterhem!

 My bags!/ Min packning!


Då så den svenska versionen. Jag var tvungen att börja med den engelska versionen eftersom det brukar vara så att den svenska versionen blir så lång och det är ändå jobbigare att skriva på engelska än på svenska så då tänkte jag att den svenska klarar jag alltid av.
Fast det här intresserar antagligen inte er överhuvudtaget så nu skriver jag istället om det som jag ska skriva om.
Förändringar i mitt liv kommer det att bli här framöver.

Allting började med att det var osäkert om jag skulle få fortsätta på mitt arbete och jag pratade om att jag kunde tänka mig att göra så gott som vad som helst bland annat nämnde jag att en idé kunde vara att åka till Italien och plocka vindruvor. Så när en arbetskompis i våras var i Italien på semester så råkade hon träffa på en kvinna som säger att hon behöver en barnflicka till sina två söner. Min arbetskompis säger att hon vet en tjej som är intresserad och får kontaktuppgifter. Jag mailade denna kvinna redan i början av sommaren men hörde sedan inget av henne på länge.
Jag var på min min årliga festival, som i år var i Luxemburg och träffade en mängd gamla vänner och bekanta! Ett av paren jag känner berättade att de inte skulle åka på festival mera och vi bestämde att vi skulle hålla kontakt! Det enda är att jag måste lära mig skriva på luxemburgska eller italienska för att mannen i familjen ska förstå.
Detta tog jag som ett tecken på att Italien kunde vara ett bra alternativ men i samma väva som jag kom hem från Luxemburg fick jag också erbjudan om att gå på en arbetsintervju som sjukskötare i Örebro och jag vägde fram och tillbaka om jag skulle använda sunt förnuft eller följa känslan och chansa på ett äventyr. Jag valde äventyret och bestämde mig för Italien. Saken är den att om jag hade valt jobbet så finns det en stor risk för att jag skulle ha bundit upp mig för de 6 kommande åren och det var jag inte beredd på.

Nu har jag då flyttat ut från min lägenhet och mina snälla arbetskompisar har hjälpt mig igen så mycket. En av mina arbetskompisar och hennes familj hjälpte mig flytta och har nu mina grejer på deras vind och en annan arbetskompis tar hand om min post. Vilken tur jag har, jag kommer att sakna dessa människor men jag kommer att återkomma till Örebro även om jag just nu saknar de fina vänner jag har fått där. Underligt egentligen att man på 1 ½ år kan börja känna sig så hemma på ett ställe, i och för sig så har jag ju spenderat kortare tid med mina irländska vänner och de hör jag ju nog också hemma med!

En annan rolig sak med den här Italien resan är att då jag senast var hemma i Finland och berättade för mina gamla grannar om mitt äventyr så visade det sig att ett par av mina grannar hade varit på exakt samma ställe ett år innan. Sedan då min hyresvärd i Sverige skulle fortsätta hyra ut sin lägenhet så kom hon och hennes mamma för att visa lägenheten för nya aspiranter som vill hyra lägenheten. Min hyresvärd och hennes mamma har tydligen träffat på mamman i familjen jag ska till i Italien. Ödet eller vad tror ni? Det är ju som menat att jag ska åka iväg!

Ha det gott alla ni! Kram

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar