onsdag 15 augusti 2012

Hmm... när man är naiv och tror på det goda...

När man väljer att tror gott om människor utsätter man sig för en stor stor möjlighet att bli besviken, så därför har jag valt att tro gott om människor men ändå försöka lära mig att inte förvänta mig så mycket. Istället ta det som en positiv överraskning då något blir bra.
Det var som i helgen. Jag var till Stockholm och hälsade på lite släkt och vänner och medan jag sitter på pendeltåget till mina släktingar så kommer det på tåget gående en man med käpp som tigger pengar åt sig. Jag har redan för länge sedan bestämt mig för att jag inte ger pengar till någon eller något mera om jag inte kan vara säker på att det är för ett gott ändamål eller att personen som behöver pengarna är "på riktigt".
Ändå får jag varje gång illa att vara och dåligt samvete då jag ignorerar dessa tiggare.
Nå jag sitter och stirrar ut genom fönstret ända tills jag ska stiga av på följande hållplats och vad händer?
Jo, tiggaren stiger också av genom samma dörr som jag och han som knappt kunnat gå inne i tågkorridoren tar nu fem- sex snabba steg utan att använda käppen över huvudtaget... Bara för att hinna hoppa in genom följande dörr i följande vagn.
Och dumma jag, jag blir inte ens arg på honom utan jag blir arg på mig själv. För att jag är så fruktansvärt korkad att jag kunde ha dåligt samvete för att jag inte gav pengar till mannen.
Jag kan ändå inte låta bli att tycka att det är orättvist mot alla människor som på riktigt inte har ett annat alternativ än att tigga. Dessa människor blir hårt dömda bara för att det finns "lurare" ibland dem.

Nå lördagen blev sedan super. I min oas i världen. där man alltid är välkommen och där det känns skönt och välkomnande att vara. Det var också nu i helgen som jag gjorde beslutet att än en gång i år godkänna det som sker i mitt liv. Sluta klänga mig fast i det jag vill och behöver och i stället ta emot det som livet uppenbarligen har planerat för mig. Ja ska inte vara besviken mera angående jobbet. Får jag fortsätta så får jag och annars får jag väl bara följa efter vart livet tar mig. Just nu verkar följande alternativ vara en öde ö ute någonstans mitt i havet. En plats där jag kan vara med endast mig och njuta av nuet och absolut av inget annat. Låter galet jag vet men ibland måste man vara lite galen eller så blir det inget av det. Man vet ju aldrig.

Så på söndagen träffade jag Thomas och vi var på shopping! Det blev lunch och ett nytt sängöverkast! Så "fikade" vi också och jag åt en Stinas goda chokladboll... Den var inte så goda som jag hade tänkt mig men så stod det ju inte heller super goda eller så! Jag handlade också på Gina Tricot och jag hittade en riktig Jessica tröja så jag köpte två och Thomas grundade ett nytt uttryck: "Varför välja en grå dag då man kan välja en vinröd dag, så som vi brukar säga i Sverige!" Eller någo ditåt var det i alla fall!

På tal om Sverige så var det ju också OS Handbollsfinal och svenska herrarna fick silver! Härligt!

Det här får väl räcka för denna gång... Nu har du ditt inlägg, Pauli! ;) Lite försenat men det kom i alla fall!

Ha det gott alla ni! Nu ska jag sova!
God natt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar