måndag 20 augusti 2012

Hushållerskan!

Idag var det först jobb som gällde! Jag har ju jobbat hela helgen också och även om det varit väldigt lugnt de senaste dagarna så var jag ordentligt trött i morse. Det skulle ha varit så skönt att sova men det var bara att stiga upp och åka iväg till jobbet.
det är ju alltid lika roligt med alla arbetskamrater. De flesta har ju återvänt från semester och än så länge är sommarvikarierna kvar. Vi är ett härligt blandat gäng. Det pratas mycket gamla tider och jämförs med nutiden. Än en gång kan jag känna att jag gärna hade varit lite äldre. Underligt men så känner jag väldigt ofta och ändå blir jag hela tiden lite äldre men på något vis känns det som om jag aldrig är tillräckligt gammal.
Samtidigt kan jag förstå att de äldre på jobbet kan känna sig överkörda av alla yngre som kommer och tror att vi vet allting. Jag är nog för det mesta lite lika. Jag tror att jag vet så förbannat mycket. Jag kan inte låta bli att tänka mig tillbaka i tiden, då jag gick i högstadiet. Jag trodde att jag visste så mycket om livet men hur mycket visste jag egentligen. Visst har jag ju varit med om en massa saker i mitt liv men det finns så många andra som har upplevt så mycket mer och framför allt andra saker. Sedan då jag gick i gymnasiet tänkte jag att vad visste jag då i högstadiet, nu vet jag ju så mycket mycket mer...
Idag känner jag nog mera respekt för vetandet. Visst anser jag mig veta en hel del idag med men jag inser lika mycket att jag inte vet en bråkdel av vad andra runt omkring mig vet.
Ändå vill jag påstå att inte åldern alltid säger allt om hur mogen och hur "smart" eller vetande man är.
Jag försöker alltid komma ihåg att lyssna till andra men jag vet också att jag har väldigt svårt för att göra som andra säger att jag ska göra, ifall jag inte också håller med om det.
Så går jag mycket på känslan också. Något kan ju förstås vara vetenskapligt rätt men i praktiken just här och nu inte kännas helt rätt och då anser jag att man bör överväga vad man ska göra och sedan göra det som känns mest rätt! Men vad vet jag?

Jag älskar att analysera saker och är nog allt för allvarlig. Visst kan jag ha roligt också men jag tar nog definitivt livet väldigt allvarligt. För att fortsätta på livets allvarliga vardag så efter jobbet var jag nog väldigt trött men jag tänkte att här duger det inte med att vara slö och slapp, så när jag kom hem var jag och handla mat och ska nu laga ordentlig mat till mig. På jobbet (och detta är inte första gången... Samma saker har även hänt hemma i Finland) skrattar de åt mina matvanor. Jag äter allt möjligt underligt. Jag har dock inte ätit spagetti och lördagskorv här ännu! Men det blir allt som oftast gröt, sallad eller filmjölk med något gott till. Idag åt jag sallad och filmjölk med vindrivor. Men det är nog hälsosamt i alla fall.

Tillbaka till hushållsarbetet så har jag bykt, städat, lagat mat och diskat. Inte illa inte för att vara jag!
(En liten sådan här Jessica hemlighet igen... så satt jag faktiskt och skrev den här texten innan jag gjorde allt detta... Så det var väl bara "pakko på" att verkligen fixa till allt detta
Men nu är det gjort... Potatisen kokar ännu och sedan är det färdigt för idag...

God natt!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar