tisdag 19 juni 2012

Bahá`í - en tro som bygger en bro

Dagen börjar med invigning av tvättstugan! Jag klarade det! På tre timmar hade jag tre maskiner byke bykt, "torktumlat" och strykt. Inte illa!
Jag hade alltså ledig dag idag men tog mig ändå in mot stan för att först samla på mig lite kartor och info om Örebro och när trakten, bara för att sedan gå på en föreläsning på jobbet! Ja ja, jag vet att jag skrev att jag var ledig men detta var den sista föreläsningen innan det skulle vara paus på föreläsningen över sommaren. Man får lov att samla på sig så mycket information som möjligt för att man ska kunna göra ett så bra jobb som möjligt, så är det bara. Än så länge går jag "vid sidan om", som det kallas, men snart ska jag klara av att jobba på egen hand... Det finns ju alltid andra man kan fråga av men jag vill ju kunna mitt jobb i alla fall och inte fråga hela tiden...

Innan föreläsningen satt jag i stan, vid vattnet, en stund och tittade på mina ihop samlade kartor och informations broschyrer (här i Örebro finns mycket fint att se och uppleva men det återkommer jag till en annan gång). Medan jag satt och bläddrade i mina broschyrer så kommer det två människor fram till mig. De såg väl på mig att där är en ensam, borttappad själ som dessutom inte är något vidare på att säga nej!
Nå i alla fall så frågade de ifall de fick prata med mig en kort stund.
De frågade ifall jag visste vad Bahá`í är för något och ifall de kunde få berätta lite om deras tro.
Så idag fick jag lära mig att det finns en tro som heter, Bahá`í och att "det är en tro som bygger en bro".

"Jorden är ett land och mänskligheten dess medborgare" (sagt av, Bahá´u´lláh)

Ja kanske det är tillräcklig religions information för min del. För den som vill läsa mera så kan ni väl googla på Bahá`í.
Det måste jag nog bara säga att jag är förvånad över att det är frågan om en så pass stor religion som det är eftersom jag inte tidigare hört om den!
Nå ja, man behövde inte binda sig till något och om man ville kunde man bara gå med i grupper de ordnar. Grupper innehållande meditation, yoga och att finna sig själv och sådant!
Ni behöver inte bli oroliga! JAG HAR INTE GÅTT MED I NÅGOT, VARKEN MEDITATIONSGRUPPER ELLER NÅGOT ANNAT!


Men idag har jag då lärt sig lite nya saker alltså! Jag hörde också en låt på radion som jag inte hört tidigare och som jag tycker att skulle passa som avslutning på detta inlägg... men nu kan jag tyvärr inte komma på namnet eller refrängen på låten... så typiskt, så är det väldigt ofta! Först tänker jag att den här är ju bra och den här ska jag komma ihåg... men men ... så glömmer jag låten tills jag eventuellt hör den nästa gång igen på radion och förhoppningsvis då har möjlighet att skriva upp vad den heter!

Men för att nu sätta med en låt i alla fall så tycker jag att det kunde passa med låten som gett namn till denna blogg! 

Tina Turner
-on silent wings-


" There was a time when I would have followed you
To the end of the earth
I was willing to share it all with you
The love, the hurt
I've seen you when your dreams were falling in the dust
But I never stopped believing in you
I always thought our love was strong enough
One you could hold on to 

 I see us in our dreams and we're dancing
I can almost hear the song
But the prayers, they go unanswered
But we both know, we're just hanging on
I feel ashamed, but I'll never know the reason why
The rug was pulled so gently from under my feet
I only know that something good has died
Between you and me, oh it's just a memory "


 

Fina ord hon sjunger Tina Turner, tack för de!
Men nu börjar det vara dags för sängen...
God natt på er alla!

1 kommentar:

  1. Det låter som du har haft det kiva nu så här långt :) Superroligt att du trivs, och jobbet kommer nog att gå så bra sen när du ska göra det "själv"!! Njut av att utforska Örebro! kram

    SvaraRadera