måndag 11 juni 2012

"perkele", Timbuktu, popkalaset, konfirmation och Fotbolls -EM!

"Perkele" är ett av de första ord jag hör då jag är på en snabb visit hemma i Finland nu i helgen.
Man vet åtminstone vart man har kommit tänker jag då jag just stigit av planet och sitter på bussen in mot Helsingfors järnvägsstation. Och mera finska blev det under helgen... Jag som redan, efter två veckor i Sverige hade börjat tvivla på mina finska kunskaper, kunde bara konstatera att inte glömmer man finskan så snabbt!

Det blev några intensiva dagar i Ekenäs. Jag träffade en massa människor och på lördag kväll var det popkalaset i Ekenäs. det var svinkallt och regnade emellanåt men jag träffade vänner och hade roligt.
En liten kul grej! ett svenskt band (som jag nu inte kan komma ihåg namnet på) pratade lite "small talk" mellan låtarna och sångarn säger, ungefär så här: Tänk att det är ingen skillnad om jag är i Örebro, då börjar jag prata "örebroska" eller om jag är i Finland så pratar jag finlandssvenska...

Tänk att det ska råka sig att de två städerna som jag för tillfället kallar för mina hemstäder skulle nämnas på en och samma gång... Jag tycker det är lite intressant och kul!

På popkalaset uppträdde bland annat Timbaktu men tyvärr så sjöng han inte sin version av Mikael Wiehes "Flickan och kråkan", så här kommer den nu istället!



Nå ja, den riktiga orsaken till att jag åkte hem var för att jag skulle på konfirmation. Söndagen gick åt till att umgås med släkt och det var väldigt trevligt. Jag fick riktigt svårt att åka hem till Örebro igen men jag fick bara intala mig att det var så här trevligt nu på grund av det att jag bara var på besök och att därför ville alla så gärna träffa mig!
Hade jag fortfarande bott i Ekenäs så skulle jag antagligen inte ha träffat så pass mycket vänner och släktingar på så kort tid! Tyvärr han jag ju inte träffa alla men jag lovar att jag tänkte på er och nästa gång jag kommer hem får jag väl försöka träffa några andra av er! Sedan finns ju alltid möjligheten till att ni kommer och hälsar på mig här i Örebro också.

Jag saknar er alla dock så mycket, men jag känner ändå att jag har gjort rätt val att komma hit till Örebro och kanske klara av att få en nystart i livet. Åtminstone en nystart på detta år för det har hittills inte varit någon höjdare precis.

Lite roligt kan jag tycka att det är då jag här i Örebro pratar om hemma så menar jag "hemma i Ekenäs" medan då jag är i Ekenäs så pratar jag om "hemma i Örebro".

Och nu ska det bli dags att söka sig till puben för att fara och se om de visar lite fotboll! Man måste väl heja lite på Sverige! :)

Ha det gott! Sköt om er och jag hoppas att ni alla vet att jag är tacksam för att ni är mina vänner och för att ni är intresserade av vad som sker i mitt liv.
Kram Jessica.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar