torsdag 21 juni 2012

Lite funderingar... och så lite till...

Jag tror att jag aldrig tidigare haft så här mycket tid till funderingar... Tankarna snurrar på från det ena till det andra. Jag måste säga att jag är förvånad över hur olika saker och ting är mellan Finland och Sverige. Det är ju ändå frågan om grannländer...
Nycklar och lås är annorlunda... Här går det inte att låsa ytterdörren utan att man har nyckel med sig ut och vrider om i låset... Detta är i och för sig tur eftersom jag, för första gången i mitt liv, inte har lyxen att ha någon härlig granne som jag känner och som jag kan vända mig till då jag låst ut mig!
Sedan är banksystemen väldigt förvirrade... Jag känner att jag hela tiden försöker ta till mig så mycket information om egentligen allting... att jag, som i vanliga fall utmanar allting och bara tvingar mig till att lära mig saker och ting, nu får försöka visa tillit till andra människor och inte hela tiden försöka klara mig själv!

Jag är också förundrad och lyckligt lottad över att kunna konstatera att mina arbetskamrater alla verkar vara otroligt kompetenta och verkligen intresserade av sitt arbete... Ja, jag ska väl kanske förklara mig lite här... (Det här blir nog en sådan här Jessica förklaring igen, men hoppas att ni kanske kan förstå någonting.) Jag menar att jag känner att jag allt för ofta kan uppleva att det finns folk som jobbar inom vården som egentligen, kanske inte borde jobba inom vården... Folk som inte brinner för sitt jobb... Jag har dock haft turen att jag under min korta arbetskarriär fått möjligheten att jobba med många väldigt kompetenta och verkligen intresserade personer... men jag har en känsla av att på den här avdelningen är intresset för jobbet verkligen på topp!
Och nu kanske för att det är så mycket "nygammalt" som jag ska lära mig så lyssnar jag och suger i mig som en svamp allt vad de andra säger... Vissa av mina kolleger verkar verkligen brinna för sitt jobb och just kanske för ett speciellt specifikt ämne... och då de pratar om dessa saker så kan man verkligen se hur det lyser om dem och hur de går igång och så...
Jag hoppas bara att jag ska kunna hålla samma standard som dem... så nu lyssnar jag och suger i mig och så får jag helt enkelt söka fram mina gamla skolböcker och läsa, läsa, läsa... Ett bibliotek ska jag väl också kunna hitta här... och så får man ta till internet...

Jag måste verkligen säga att jag känner att här är kunskapen så gedigen hos så gott som alla jag arbetar med så för att kunna mäta mig med de andra blir det nog till att skärpa till sig!
Men jag gillar ju utmaningar och har väl allmänt lätt att lära mig så jag ska väl klara det här.

Ändå kan jag inte låta bli att fundera på att även inom min bransch så är saker och ting ganska så olika om man jämför mellan Finland och Sverige... vissa grejer som är rutin här så vill jag minnas att man gör annorlunda i Finland och tvärtom... och inte för att tala om mediciner... samma verksamma ämnen jo... men ack så olika namn på medicinerna... det är knappt något som påminner om varandra... det är ju tur i alla fall att man känner till Alvedon och Ipren!

De senaste dagarna har det varit ganska så mycket på jobbet... och det gör ju att man inte alltid hinner tänka sig för... vilket då kan sätta en i lite roliga situationer... då man måste handla snabbt och man inte hinner fundera allt för noga eller man blir lite trött... ja då dyker alla finlandismer fram... och det kan bli riktigt skojigt ibland...
sjuk är till exempel inte samma sak som ont här i Sverige...
bajs heter bajs och inte "kakka" och ja en hel del andra lite halvroliga saker som kan bli helt galet och skojigt...
Jag har nu än så länge ändå inte pratat om "roskis" eller sagt "tutt" istället för napp!
Men det kommer väl också en dag det händer. Få se vilka reaktioner man får då?

Sedan ännu till en fundering som jag har... Detta är nog ännu en fundering i raden som gör att jag spräcker alla förutfattade meningar om "finnar"... Jag har nu befunnit mig här i Örebro i snart en månad och jag har inte vågat fråga angående var jag hittar systembolaget... (för jag har tänkt att då tänker de väl bara att ja så där är de där finnarna) men nu har jag googlat systembolaget och har hittat två butiker ganska så i min närhet... så kanske det blir ett besök till systembolaget inför midsommaren, nu då!
Sedan att jag använder en Alko kass till och från jobbet och som "handlankasse" så kan jag ju kanske vara glad över att de, förhoppningsvis inte vet att Alko är samma sak som systemet! Men alko kassen är en väldigt bra tygkasse som till och med håller lite mot regn.. så jag kommer nog att fortsätta använda den...

Nå, nog funderat för ikväll...
Nu blir det sängen så att man orkar upp till jobb kl: 7 imorgon (eller idag är det väl till och med).
Sov gott alla eller god morgon borde jag kanske skriva, för ni är säkert inte så många som läser detta nu mera i natt!
Ha det så bra och ifall jag inte hinner skriva något innan midsommaren så vill jag bara önska er en trevlig midsommar!
Kram på er!

2 kommentarer:

  1. Jo det är konstigt hur mycket som är olikt även om vi är grannländer och I-länder! Det där med mediciner är en hel värld, nu förtiden vet jag inte mera vad Alvedon heter hemma i Finland istället ;)Panadol kanske? Jag säger roskis och wessa, oftast hemma men på jobbet får jag anstränga mig för att säga sop/papperskorg istället för roskis..vissa svenska uttryck/ord är så mjäkiga tycker jag! Du är modig Jessi som jobbar på och det är allt en erfarenhet att byta land. Hoppas vi skulle hinna ses nåt! Glad midsommar! Btw skicka ditt svenska nr så kan vi åtminstone ringas nåt lite billigare :)

    SvaraRadera
  2. Tack Ingela... Jag ska skicka mitt telefon nummer och jag ska också bli bättre på att höra av mig... Jag har en del helger lediga här framöver så jag tänkte att jag kanske kunde komma och hälsa på! Men vi hörs närmare... och grattis till hela familjen här också!
    Ha det super! Vi hörs!
    Kram!

    SvaraRadera