fredag 29 juni 2012

Irritation och överraskningar!

Aah, jag kan emellanåt känna en sådan irritation, då saker och ting ska vara så invecklade och komplicerade. Jag inser ju nog att alla länder och alla arbetsplatser och så har sina egna rutiner och system.
Rutiner och system är saker jag ofta diskuterat tillsammans med några av mina före detta arbetskamrater och vi har lite olika åsikter gällande rutiner och system.
Jag är definitivt en som inte är något extra för rutiner och system i mitt liv. Visst har jag mina rutiner som jag följer mer eller mindre medvetet men jag anser också att jag nog kan vika från mina rutiner utan att det blir kaos för den skulle. Eller kan jag det?
Jag måste då säga i alla fall att jag kan bli så fruktansvärt irriterad på rutiner som jag inte ser någon mening med. Saker och situationer som ska göras på ett visst sätt utan någon egentlig ordentlig orsak till varför man gör så eller då saker (åtminstone enligt mig) kunde göras så mycket enklare.
Ta till exempel en så enkel sak som att jag, här i Sverige, ska betala en räkning. Jo, då loggar jag in på min internet bank och går på betalningar och inget fungerar... Nej för betalningar gör man enbart till bank- eller postgiron, om man har ett kontonummer som man ska betala till så ska man göra en ÖVERFÖRING... ahhh... Nå nog med det då man äntligen lärt sig detta så kommer det till att man ska skriva in kontonumret och då ska man ha ett clearing nummer och sedan då kontonumret... och trodde ni att det skulle vara så lätt att man då kunde skriva in det kontonummer man har? Nej, då ska kanske strecken sitta annorlunda eller talen delas upp olika...  Beroende på vilken bank man har och vilken bank den som man ska betala till har! Ja jag förstår ingenting!!!

Sedan så har jag ju jobbat så pass länge att det blivit dags för mig att få min första lön!
Jag har lämnat in mitt kontonummer till chefen och jag sitter och väntar på att lönen ska komma in på MITT KONTO... Men nej, då får jag nu hemskickat en värdehandling från en annan bank vart jag ska meddela mitt kontonummer så att jag nu får gå och flytta över pengarna till mitt EGET konto och samtidigt meddela vart jag i fortsättningen vill ha min lön betalad.

JAG HITTAR INGEN LOGIK I DETTA! Men kanske det inte är så farligt... Jag kan dock bli så otroligt irriterad på att man ska ha så krångliga system att man måste göra extra grejer (helt i onödan) för att få saker att fungera så som de (enligt mig) borde ha fungerat från börja.Denna irritation faller väl nog under kategorin "sunt förnuft", som får mig att tänka tillbaka på tiden då jag studerade till barnmorska. Samma sorts irritation kunde jag känna då ibland och då var det frågan om att jag tyckte att vi fick lära oss en massa saker som (jag tyckte) man enbart hade behövt använda sunt förnuft till. Men det är väl kanske så att sunt förnuft lite grann är på utdöende och kanske min sorts personlighet även så...
Samtidigt är det ju nog väldigt nyttigt att se olika system och genom det få uppleva att vi i Finland ändå har det väldigt bra med mångt och mycket samtidigt som det nog är mycket som man säkert skulle kunna göra mycket enklare än vad vi i Finland också gör.

Men nu till något roligare! En överraskning! Eller rättare sagt får vi väl hoppas att det blir roligt! Jag har idag provat på att baka en kaka som jag tänker ta med till jobbet imorgon för att ÖVERRASKA mina arbetskompisar. Och nej, det är ingen baileyskaka denna gång... Det blir en annan gång... Detta är ett nytt recept som jag hittat och det är första gången som jag nu lagat denna kaka och den ska stå nedkyld nu över natten så jag får väl hoppas att den stelnar så att jag kan transportera "tårtan" till jobbet imorgon... Annars blir det ingen överraskning!
Det är meningen att det ska bli en brownietårta med hallonmousse och dekorerad med färska bär på!
något i form av brownietårta med hallonmousse!
Jag kollade just i kylen och den har åtminstone börjat stelna så det ser ju lovande ut... sedan får vi hoppas att den smakar bra också!
Jag tror faktiskt att jag åt en liknande tårta nu under midsommarhelgen så vi får se om denna blir lika bra som den jag redan smakat på!



Okej, nog för denna gång! Nu blir det sängen så att man orkar jobba imorgon!
Ha det gott alla ni och ta hand om er! Jag saknar er väldigt mycket men vi håller kontakten och vi ses när vi ses! Kram och god natt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar